Toyota Prius var tidig med solceller.
Underleverantören Webasto vill sänka koldioxidutsläppen med solcellstak. Företaget har nu fått en teknisk lösning för detta godkänd av EU som ekologisk innovation.
Webasto tillverkar bland annat soltak och cabrioletlösningar till bilindustrin. Företaget ligger exemplvis bakom en femdelad plåtcabriolet med inbyggt glastak till nyligen nedlagda Volkswagen Eos.
Enligt tidningen Ny teknik har Webasto fått en lösning för integrerade solceller i sina glastak klassad som en ekologisk innovation av EU-kommissionen. Detta innebär att vidare utveckling och produktion av solcellstaken nu skulle få uppbackning från EU.
Enligt Webasto själva ska ett soltak med ett cellpaket som täcker en halv kvadratmeter sänka koldioxidutsläppet hos en bensinbil med 2,3 g/km i snitt. För en dieselbil är siffran 1,6 g/km.
LÄS ÄVEN: Plötsligt exploderade taket
Solcellerna laddar upp ett batteri som kan avlasta elproduktionen från bilens generator, vilket i sin tur leder till en lägre belastning av bilmotorn och lägre bränsleförbrukning.
När senaste Toyota Prius lanserades 2009 gick den att beställa med ett mindre solcellstak som försåg kupéfläkten med strömförsörjning. Fläkten kunde då hålla temperaturen nere i kupén även när bilen stängdes av och parkerades.
Diskutera: Tror du att solceller på biltaket är en bra lösning?
Enligt tidningen Ny teknik har Webasto fått en lösning för integrerade solceller i sina glastak klassad som en ekologisk innovation av EU-kommissionen. Detta innebär att vidare utveckling och produktion av solcellstaken nu skulle få uppbackning från EU.
Enligt Webasto själva ska ett soltak med ett cellpaket som täcker en halv kvadratmeter sänka koldioxidutsläppet hos en bensinbil med 2,3 g/km i snitt. För en dieselbil är siffran 1,6 g/km.
LÄS ÄVEN: Plötsligt exploderade taket
Solcellerna laddar upp ett batteri som kan avlasta elproduktionen från bilens generator, vilket i sin tur leder till en lägre belastning av bilmotorn och lägre bränsleförbrukning.
När senaste Toyota Prius lanserades 2009 gick den att beställa med ett mindre solcellstak som försåg kupéfläkten med strömförsörjning. Fläkten kunde då hålla temperaturen nere i kupén även när bilen stängdes av och parkerades.
Diskutera: Tror du att solceller på biltaket är en bra lösning?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Utvecklingen går ständigt framåt så om några år kanske hela taket är en effektiv solcell som kan ladda batteriet på en elbil. Då kan man ta rast och äta en god middag när batteriet börjar ta slut på resan och sen fortsätta i stället för att ringa efter bärgning.
Finns det nånstans där man ska minska vikten på bilar är det ju högst upp. Solcellerna kan lika gärna täcka motorhuv eller baklucka.
Ja, det är faktiskt en bra lösning på annars "oanvänd" yta. Dock så finns det ju tekniska begränsningar i vad systemen kan leverera. Med "dagens teknik" krävs ca 8 m2 solceller för att generera 1 kW AC - då ska panelerna dessutom vara vinklade med 45 graders lutning mot solen. Så tills att det går att ladda elbilen enbart med solens hjälp dröjer det nog ganska många år.
Har inte även Nissan Leaf en solcellspanel som tillval?
@Paddan21, ja iaf om man är ute och åker de där 2-3 sommardagarna som vi har per år i Sverige ...
Låter som en väldigt god idé. Vi borde utnyttja solenergi mer.
Utvecklingen av solceller går i två riktningar - dels en långsammare mot effektivare solceller och dels en lite snabbare mot billigare solceller.
Under förutsättning att glastaket (för det bör väl vara ett glastak) håller, så, javisst!
det här gillar man det är en bra utveckling framåt.
Solceller på biltaket är än så länge bara en gimmick. PREVIA har fått solsting i den rosenröda beskrivningen..... Vad man kan göra är att driva en fläkt varma soliga dagar och det är ju bra till att börja med.
...
Men ju mer solceller som tillverkas ju billigare blir de och utvecklingen drivs på ytterligare.
Nu använder man bara solcellerna i Prius likt andra bilar med solceller för att sänka temperaturen genom att ventilationsfläkten i bilen drivs av solcellerna när den är parkerad i solen vilket gör att ACC inte behöver jobba så mycket när man kör iväg med bilen och att man inte lider av att sätta sig i en stekhet bil vilket uppskattas av mäniskor och djur. ACC kan för övrigt startas innan man kliver in i bilen och köras i tre minuter utan att bensinmotorn startats för att ytterligare få ner temperaturen i kupen om man kör Prius. Solceller för laddning av elbilar och plug-in bilars batterier kan istället sitta på carporten eller hustaket där det finns mer utrymme.
Om man täcker hela taket på bilen med solceller så räcker det till 8 kilometers körning om bilen är i solen hela dagen.
http://edition.cnn.com/2009/TECH/01/28/solar.powered.cars/
Svenska kvinnor kör i snitt 1 mil per dag vilket gör att man nästan klarar dagsbehovet med bara ström från solcellerna en solig dag.
En mycket bra ide! Nu är solcellerna där att de fungerar väl ur både drift o montage synpunkt och ett biltak är ju den optimala platsen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.