Nu visar kinesiska SAIC en - bokstavligt talat - grön konceptbil. Leaf hämtar energi från solceller på taket.
Förutom namnet har den kinesiska konceptbilen SAIC Leaf inget gemensamt med den mer namnkunniga elbilen Nissan Leaf.
Okonventionell
SAIC, Shanghai Automotive Industry Corporations, är Kinas tredje största biltillverkare.
Företaget samarbetar med både Volkswagen och General Motors och äger till stora delar den för svenskar bekanta tillverkaren Ssangyong.
Nu har SAIC tagit fram en konceptbil av det mer okonventionella slaget.
Bilen är tänkt att illustrera en vision om en framtida miljöbil som kan finnas i trafik 2030.
Solceller på taket
Konceptet presenterades nyligen under världsutställningen i Shanghai och under nästa vecka finns bilen representerad på bilsalongen i Peking.
På hemmaplan heter bilen Ye Zi, vilket på engelska blir Leaf.
Bilens tak är format som just ett löv och fungerar också som ett löv.
Med hjälp av solceller fångar taket solenergi som sedan levereras till ett batteripaket för att slutligen driva bilen framåt.
Taket är aktivt och vrider och vänder sig för att ta upp så mycket solenergi som möjligt.
Vindkraftverk
Dessutom är bilen försedd med vindkraftverksliknande anordningar som är monterade utanpå fälgarna.
Med hjälp av vinddraget ska dessa generera elektricitet.
SAIC uppger att bilens enda utsläpp är syre.
Amatörfysikern kanske skakar på huvudet och menar att bilen saknar verklighetsförankring.
Men SAIC presenterar inga tekniska specifikationer och betonar att Leaf ska ses mer som en idé än en kommande seriebil.
Diskutera: Vad tycker du om SAIC Leaf? Kan konceptet bli verklighet någon dag?
Okonventionell
SAIC, Shanghai Automotive Industry Corporations, är Kinas tredje största biltillverkare.
Företaget samarbetar med både Volkswagen och General Motors och äger till stora delar den för svenskar bekanta tillverkaren Ssangyong.
Nu har SAIC tagit fram en konceptbil av det mer okonventionella slaget.
Bilen är tänkt att illustrera en vision om en framtida miljöbil som kan finnas i trafik 2030.
Solceller på taket
Konceptet presenterades nyligen under världsutställningen i Shanghai och under nästa vecka finns bilen representerad på bilsalongen i Peking.
På hemmaplan heter bilen Ye Zi, vilket på engelska blir Leaf.
Bilens tak är format som just ett löv och fungerar också som ett löv.
Med hjälp av solceller fångar taket solenergi som sedan levereras till ett batteripaket för att slutligen driva bilen framåt.
Taket är aktivt och vrider och vänder sig för att ta upp så mycket solenergi som möjligt.
Vindkraftverk
Dessutom är bilen försedd med vindkraftverksliknande anordningar som är monterade utanpå fälgarna.
Med hjälp av vinddraget ska dessa generera elektricitet.
SAIC uppger att bilens enda utsläpp är syre.
Amatörfysikern kanske skakar på huvudet och menar att bilen saknar verklighetsförankring.
Men SAIC presenterar inga tekniska specifikationer och betonar att Leaf ska ses mer som en idé än en kommande seriebil.
Diskutera: Vad tycker du om SAIC Leaf? Kan konceptet bli verklighet någon dag?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja, jag hoppas verkligen att bilen blir en realitet en dag, och varför inte? Det var inte så värst många decennier sedan som man ansågs tokig om man påstod att människan en dag skulle stiga ner på månens yta.
Intressant! Se även Klotet i P1's lilla video om hur man lätt bygger sin egen nano-solcell: tp://www.youtube.com/watch?v=I0Kp_1T-VB0
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.