Allt fler bilköpare väljer att gå över från förbränningsmotor till eldrift vilket ger betydligt mindre lokala utsläpp.
Men när den gamla bilen med bensin- eller dieselmotor säljs skeppas den i vissa fall till Afrika, Latinamerika eller Asien, och kan skapa enorma problem. Det uppger Pierpaolo Cazzola, rådgivare på organisationen International Transport Forum.
– Det här fenomenet var tydligt redan för tio år sedan. Och jag tror problemet kan bli värre, säger han till New York Times.
”Jag tror problemet kan bli värre”
Enligt honom är exporten till stor del oreglerad. Av de 146 länder som FN:s miljöprogram granskat saknar två tredjedelar klara och tydliga regler kring bilimport.
Inför klimatkonferensen COP26 i Glasgow ska en uppdaterad version av rapporten tas fram med uppgifter för 208 länder. Över hälften av bilarna som exporteras kommer från EU som enligt Pierpaolo Cazzola ”svämmar över” utvecklingsländer med gamla bilar.
Obefintliga krav
Begagnade bilar som går på export till fattiga länder är inte alltid problematiska. De kan vara betydligt snålare och säkrare än de bilar som rullar på vägarna i importlandet.
– Men när länder har dåliga eller obefintliga krav på utsläpp eller krocksäkerhet uppstår ett problem eftersom de nya bilarna faktiskt kan vara värre, säger David Ward, chef för krocktestorganisationen Global NCAP, till tidningen.
”Måste lösas”
Exporten av smutsiga bilar ska ses som en del av omställningen till eldrift, tycker Rob de Jong, ansvarig på divisionen för hållbar mobilitet på FN:s miljöprogram.
– De här problemen är ihopkopplade. Om vi vill att den globala bilflottan ska bli eldriven måste det här problemet lösas som en del av det, säger han i ett pressmeddelande.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (1)
- 2 november 2021 halva världen försöker rädda…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.