Detta är en intervju från senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast. Du kan lyssna på avsnittet i spelaren ovan eller klicka här för att läsa mer.
Volvos nya elbil C40 Recharge blir först ut med en ny generation sensorer som hämtar in data till bilens olika förarstödssystem. Sensorerna får högre kapacitet och bredare synfält framåt som kan fånga fler krocksituationer.
– Vi får en högre basprestanda i sensorerna. Detta är startskottet för att kunna utveckla fler funktioner framöver som kan laddas ned över nätet till bilen, säger Jan Ivarsson, senior teknisk rådgivare på Volvo Cars säkerhetscenter, i senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast.
När det gäller den passiva säkerheten ligger batteriet placerat längst ned i bilen, som i de flesta andra moderna elbilar, men konstruktionen görs på ett annat sätt än i Volvos tidigare modeller.
– Batteriet behöver ligga på en plats där vi inte har så mycket rörelser och deformationer. De ligger i den centrala delen av bilen i golvet och ut mot sidorna.
Genom att studera verkliga olyckor och lära sig mer om hur både frontalkrockar och sidokollisioner fungerar har Volvo byggt ett skal runt batteriet som minskar risken för deformation.
– Det finns en understruktur i fronten och en överstruktur som fördelar krafterna bakåt i bilen. Så bilen är konstruerad på ett annat sätt än de modeller vi byggt tidigare.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.