Intervjun är hämtad från senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast. Du kan lyssna i spelaren ovan eller klicka här för att läsa mer.
Volvo har börjat bygga nya elbilen C40 Recharge som blir först ut i märkets satsning på året runt-däck, så kallade Recharge-däck. De elbilar som byggs från och med modellår 2022, med byggstart nu i november, har året runt-däck som standard. Den som vill ha ”riktiga” sommardäck kan välja det som tillval.
– Rent traditionellt har vi haft sommardäck och vinterdäck. Men om vi tittar på hur det faktiskt ser ut har vi ju både sommar, höst, vinter och vår. Sommardäck fungerar bra men på hösten med lägre temperatur är deras egenskaper inte lika bra längre, säger Jan Ivarsson, senior teknisk rådgivare på Volvo Cars säkerhetscenter.
Volvo har därför tagit fram ett nytt däck som ska fungera bra under alla årstider, inklusive vår och höst. Jan Ivarsson beskriver däcken som ”mer balanserade” och förklarar att de ska klara fler situationer än med dagens sommar- och vinterdäck.
– De fungerar bra där det inte finns situationer med snö och is. I de fallen behöver man fortfarande ha vinterdäck.
Så du håller inte med om att detta är en säkerhetsmässig nedrustning?
– Nej, jag skulle säga att det är precis tvärt om. Med den körcykel vi har i dag under året finns tider när vi enligt mig skulle kunna prestera bättre. Nu får vi de egenskaperna.
Men när det är snö och is ska man fortfarande ha vinterdäck?
– Ja, ska man ut och köra på snö och is behövs vinterdäck.
”De fungerar bra där det inte finns situationer med snö och is”
”Tunna argument”
Vi Bilägares däckexpert Anders Helgesson har inte testat de nya däcken men hissar ändå varningsflagg för dem.
– Med det här sättet att tänka är de nya året runt-däcken optimala i bara två månader: april och november. Jag tycker Volvos argumentation är tunn, säger han.
Volvo jämför också året runt-däckens prestanda med lättrullande sommardäck.
– De har ganska mycket sämre prestanda än riktigt bra sommardäck. Ett bra sommardäck som inte är anpassat för en viss bilmodell och fokuserar på lägre rullmotstånd har mycket bättre bromsprestanda.
Ett problem som Anders Helgesson ser är att många ovana köpare helt enkelt inte vet bättre än att köra på de däck bilen levereras med.
– Jag tror många som köper den här bilen med privatleasing helt enkelt kommer strunta i att köpa vinterdäck och köra på dessa däck året runt. De tänker att allt ska ingå i månadskostnaden.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (16)
- 17 november 2021 Dåligt Volvo! Inte bra på …
- 8 november 2021 Optimus De tester jag sett…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.