Nästa artikel
Smart ljus snart verklighet
Nyheter

Smart ljus snart verklighet

Publicerad 10 augusti 2012 (uppdaterad 10 augusti 2012)
Smarta strålkastare kan bli verklighet snarare än vi tror. Forskare i Hannover utvecklar tekniken med en biltillverkare.

En strålkastare som fördelar ljuset till de delar av vägen där det behövs och bländar av om så krävs? Det låter som en dröm för förare som ofta kör i mörker, men tekniken kan snart bli verklighet, skriver tidningen NyTeknik.

Det är forskare vid universitetet i Hannover som tillsammans med en, för tillfället okänd, biltillverkare utvecklar tekniken. Tanken är att ta fram ett laserljus som med hjälp av ett bildanalyssystem lyser upp vägen optimalt.

Lyser runt mötande
När till exempel en människa upptäcks ska ljuset blända av på människan men fortsätta att lysa med maximal styrka runt honom eller henne. Programmet som styr ljuset ska även känna igen kurviga vägar och viltstråk för att kunna lysa upp på bästa sätt.

Ljuset har dock ännu inte testats i en rullande bil, det sker först nästa år. Hittills har man nöjt sig med att flytta runt uppstoppade djur framför en stillastående bil med tekniken aktiverad.

En biltillverkare som planerar att använda sig av ofarlig laser för att lysa upp vägen i framtiden är BMW, som har presenterat sin teknik i konceptbilen i8. Denna belysning innehåller dock inga av de intelligenta element som de tyska forskarna jobbar på.

Diskutera: Hur ser du på ett smart strålkastarljus?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-08-10 17:55
KaptenOberkommando

Hmmm, jag kan bara säga att det redan forskas i billjus som ständigt kan gå i helljusläget och ÄNDÅ INTE blända mötande trafik, alltså fullt ös hela tiden.

#2 • Uppdaterat: 2012-08-10 23:01
N-iklas

Åt h-t med farligt Laser ljus som skadar ögonen, Opels Led strålkastare klarar allt det där utan att innebära minsta säkerhetsrisk.

Förbjud Laser i strålkastare.

#3 • Uppdaterat: 2012-08-11 03:56
Förstikön (ej verifierad)

Misstänker att detta helt datorstyrda system kommer att bli "prime target" för s.k. "hostile hackers". Ett scenario är att systemet fås att "bomba" personer i ögonhöjd på dagtid när föraren inte behöver någon belysning och inte heller ser att strålkastarna inte är riktade dit de ska. Ett annat är att systemet stängs av eller riktas helt åt skogen när det är som mörkast på natten. Med tanke på de senaste virusattackerna mot elnätsbolag och kärnkraftsbolag torde det inte vara något större problem för en avancerad hacker att ta sig in i systemet via olika uppgraderingsprogram eller liknande. Redan idag planerar till exempel flera tillverkare automatisk uppdatering av bilarnas programvara via trådlöst internet, inte helt olikt hur våra datorer får sina nya uppdateringar automatiskt. Och det är bara en av flera tänkbara infektionsvägar. Förhoppningsvis kommer detta system aldrig att godkännas av strålskyddsmyndigheterna i de länder som jag brukar köra i.

#4 • Uppdaterat: 2012-08-11 16:32
Roy J

Kapten, jag antar att du syftar på polariserat ljus som man testat för sådär 30 år sen. Filtren blir varma, släpper igenom för lite ljus och förutsätter att bilarna inte lutar i sidled relativt varandra.
Jag kan dock tycka att cirkulärpolariserande filter i kombination med dagens starka strålkastare vore värt att forska vidare på.

N-iklas, allt laserljus är inte skadligt. Opels teknik är förvisso bra men inte felfri.

Uppdatering via Internet kan göras mycket säker, men om man nu inte tror på detta så får man väl nöja sig med uppdateringar vid servicetillfällena.
Och, Förstikön, godkänns systemet av Strålsäkerhetsmyndigheten, så kan du känna dig säker. Deras krav är rigorösa.

#5 • Uppdaterat: 2012-08-11 17:11
Förstikön (ej verifierad)

@Roy: Ja, våra kära myndigheter gör ju aldrig fel och datorvirus är bara inbillning.

#6 • Uppdaterat: 2012-08-11 18:43
Roy J

Jag skrev inte om myndigheter i allmänhet, utan om just Strålsäkerhetsmyndigheten.
Jag skrev inte om Inernet i allmänhet, utan om just uppdateringar.

#7 • Uppdaterat: 2012-08-11 19:23
Förstikön (ej verifierad)

@Roy: Jag önskar att jag kunde känna samma förtroende för Strålsäkerhetsmyndigheten som du - laser i ögonen är inte att leka med, vare sig ljuset är grönt eller "vitt". Erfarenheten visar dessvärre att det inte alltid är så att våra myndigheter har full koll på allt i vår omvärld.

Sedan är alla system som kopplas upp, direkt eller indirekt, mot ett värdsystem öppna för attack den vägen. Frågan är om tillverkarna är tillräckligt villiga och kunniga att införa skydd mot yttre angrepp. Med tanke på hur det ser ut i våra datorer/surfplattor/mobiltelefoner tvivlar jag på goda grunder.

#8 • Uppdaterat: 2012-08-12 09:04
Hackenbush

Här måste jag hålla med Förstikön, detta känns väldigt känsligt och sårbart.
Tekniken i sig låter ju jättebra men säkerhetsmässigt är det mycket som skall lösas innan det kan bli aktuellt att införa detta ljussystemet.

#9 • Uppdaterat: 2013-02-28 22:27
PREVIA

Smarta strålkastare kan snart bli verklighet snarare än vi tror?
Dessa strålkastare sitter redan i Lexusbilar som går att köpa idag.
http://www.lexus.se/car-models/ls/ls-600h/index.tmex#/Reviews/8

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.