Tillsammans med belgiska teknikföretaget Flanders Drive, spårvagnstillverkaren Bombardier och busstillverkaren Van Hool ska Volvo utveckla tekniken kring så kallad induktiv laddning.
Så här fungerar det hela. En laddplatta med en spole som genererar ett magnetfält installeras i marken, till exempel vid en parkeringsplats. Energin överförs via magnetfältet när bilen placeras ovanför plattan och omvandlas slutligen från växelström till likström.
Volvo har nu levererat ett exemplar av elbilen C30 Electric till Flanders Drive, som ska anpassa bilen för induktiv laddning. Bilen har ett batteri på 24 kWh som med full laddning klarar att driva bilen upp till 15 mil. Med trådlös laddning skulle 80 minuter krävas för att fylla batteriet.
Förutom laddning från en platta ser Johan Konnberg, projektansvarig på Volvo, ytterligare potential med tekniken.
– I projektet ingår också att bygga in denna teknik i vägen och ta energi direkt för att köra bilen. Det är en smart lösning som ligger en bit in i framtiden, säger han.
Diskutera: Vad tycker du om trådlös laddning av elbilar?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tekniken borde kunna användas för att ladda/driva elektriska bussar i kollektivtrafiken. Troligen skulle det bara behövas laddplattor på hållplatserna och i brantare uppförsbackar. Stenåldersteknik med spårvagnar skulle då kunna skrotas - för ökad trafiksäkerhet.
Dom kan ju köpa tekniken från Toyota så slipper de utveckla själva....
På slutet av 70-talet hade jag en professor på LTH som pratade om att ha slingor i vägbanan som överförde induktivt energin under gång. Detta skulle finnas i de större vägarna och på småvägarna fick ett batteri ta över. Detta var på det glada 70-talet, så mycket har tydligen inte hänt sedan dess
Problemet ligger i de väldiga förlusterna vid induktiv laddning som ger en väldigt låg verkningsgrad.
Toyota är inga experter på induktiv laddning men håller ju på med något liknande i samarbete med ett amerikanskt företag..
.
Jag kan inte förstå varför det ska vara så svårt att ansluta en laddkabel om man nu nödvändigtvis ska åka elbil.
Intressant. Vill minnas att Saab försökte utveckla ett system för sladdlös tankning (!?) på 80-talet. Dem brände bra många miljoner, pengar som skulle gått till nya modeller. Så klart gick det aldrig.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.