Den här artikeln beskriver en framtida klassiker och publicerades ursprungligen i tidningen Automobil 2010.
ästan alla försök att i modern tid åstadkomma något i samma anda som de klassiska folksportbilarna från 1950- och 60-talen har resulterat i tillbakablickar och retrobilar.
Smart Roadster Coupé är undantaget. Vid debuten för konceptbilen i Frankfurt 1999 var designen ett snyggt steg före sin tid och har inte åldrats en sekund sedan dess.
Produktionsbilarna Roadster och Roadster Coupé debuterade hösten 2002 och försäljningen startade under våren 2003 – men redan hösten 2005 var sagan slut, efter 43 000 exemplar.
Receptet är tidlöst: liten, lätt, snål- men vassmotoriserad gladbil i kul utförande. Lite gruppterapi för gasfot och växlingsfinger så att den sega halvautomatiska lådan lär sig veta hut, sedan blir de direktuppkopplade köregenskaperna Smarts främsta glädjeämne.
I bagageutrymmena under luckan fram och under glasblåsan över bakpartiet går det dessutom att få med sig en gnutta mer bagage än kontokort, tandborste och kartblad till närmaste slingriga väg, för till en sådan måste varje Roadster Coupé-ägare bege sig förr eller senare för att få rätt kläm på den lilla bilens storhet.
En oöverträffat kul sak i design, grepp och känsla – världens 82 roligaste svansmonterade hästkrafter!
Läs också: Råaste Alfamodellen – sista skriket för klassiska motorn
Pris 2004: ca 210 000 kronor, Brabus 289 000.
Produktion: Roadster och Roadster Coupé byggdes i Smartfabriken i Hambach vid fransk-tyska gränsen.
Snabbfakta: 3-cyl turbo, 82 hk, 6-växlad, toppfart 180 km/h, 0-100 km/h 11,3 s. Törst:5,1 l/100 km.
Specialaren: Brabus V6 bi-turbo, tio exemplar byggda med två sammankopplade 82-hästarsmotorer bak och tanken fram. Toppade 225 km/h, gjorde 0-100 km/h på 5,8 s.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En av de bilar jag varit närmst att köpa och därför fortfarande något som kliar köptarmen. Synd att de inte fick en riktig växellåda.
Tyvärr verkar bilen ha en växellåda som blir tagen på sängen varje gång det är dags att skifta kugg.
Accelererar man från stillastående till 100 är det längre tid utan att det driver än tiden den ökar farten.
Jag skulle vilja ha en med trasig motor och stoppa i en mc-motor.
Synd om det är en så dålig låda som ni säger - annars är det en käck liten bil. Sett en flera gånger på en boendeparkering i närheten och liiiite småsugen har man ju varit på den som ersättare för hojen.
En Hayabusa 1300r motor vore väl ett ganska givet val om man nu kom över ett `vrak´.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.