Elbilar och laddhybrider måste numera ha ett särskilt varningsljud för att uppmärksamma fotgängare. Tanken är att minska olycksrisken i stadstrafik.
Tillverkarna är fria att själva ”designa” ett ljud som passar varumärket. Vi har tidigare skrivit om till exempel Polestars elbilsljud som ska låta futuristiskt, medan Volvos elbil istället kommer låta som ett ekolod när den backar.
Skoda har valt en lite mer traditionell lösning för laddhybridmodellerna. Ljudet är likt en vanlig förbränningsbil men låter lite mer ”digitalt”, och det är inte helt olikt ett gammalt retroracingspel.
”Ingen lätt uppgift”
Att utveckla elbilsljudet och ta fram en kompakt högtalare var svårt, enligt Skoda.
– Det var ingen lätt uppgift – det finns inte mycket utrymme under motorhuven och lagkraven är hårda, säger Pavel Orendáš på Skodas utvecklingsavdelning.
Lagen säger att varningsljudet måste höras i upp till 20 km/tim. I Skodas laddhybrider hörs ljudet i upp till 25 km/tim och tonas därefter ned vid 30 km/tim.
– Då ger bilen ifrån sig andra ljud i form av däckens kontakt med vägbanan och luftmotståndet, så e-ljudet är då inte längre nödvändigt, säger Pavel Orendáš.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.