Alla elbilar som säljs inom EU måste numera ha ett system som skickar ut ett ljud när bilen körs. Tanken är att fotgängare ska varnas när en tyst elbil dyker upp i närheten.
Enligt reglerna måste elbilar sända ut ljudet när de körs framåt eller backas i upp till 20 km/h. I högre hastigheter ska däckljudet varna fotgängarna.
Exakt hur bilen ska låta är upp till varje biltillverkare så länge grunderna i ljudet uppfyller EU:s lagkrav. Olika biltillverkare har valt olika strategier och nu berättar Volvos ”elektrifierade” syskonmärke Polestar mer om hur tankarna gått kring utvecklingen av ljudet i elbilen Polestar 2.
Ingenjörernas mål har varit att ljudet ska skapa igenkänning, inte vara påträngande och även låta naturligt.
– Vi ville inte att Polestar 2 skulle låta som en robot eller ett symfoniskt rymdskepp. Vi ville ha väldigt naturliga och diskreta ljud som uppmärksammar fotgängare om att bilen är i rörelse. Samtidigt ville vi att Polestar 2 skulle ha ett unikt ljud som är identifierbart med Polestar, säger märkeschefen Thomas Ingenlath.
Ljudet, som du kan lyssna på här eller genom att klicka igång filmen nedan, låter verkligen inte som vi är vana vid att elbilar och laddhybrider annars brukar låta.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.