Nästa artikel
Skoda Vision E – e som i eldriven
Nyheter

Skoda Vision E – e som i eldriven

Publicerad 29 mars 2017 (uppdaterad 29 mars 2017)
Skoda Vision E.
Som många andra biltillverkare arbetar Skoda febrilt med att elektrifiera modellprogrammet. Nu visas den första, helt eldrivna framtidsstudien.
Här är Skodas idé om en helt eldriven bil. Den ska dessutom kunna köra själv. Vision E har tagit fasta på trenderna när det gäller suvifiering och coupésilhuett. Bilen är drygt 4,6 meter lång, 1,9 meter bred och 1,55 meter hög.

Två elmotorer, en på varje axel, ger fyrhjulsdrift. De får sammanlagt 300 hästkrafter från ett litiumjonbatteri. Fulladdad ska bilen kunna ta sig 50 mil. Vision E är självkörande på nivå 3, det vill säga att bilen kan ta sig fram på egen hand i kösituationer, göra omkörningar på motorvägen, väja för hinder i samma fil, samt parkera och köra ut från p-platsen själv.

Bilen byggs på Volkswagengruppens grundplatta MEB som är speciellt framtagen för eldrift och återfinns i Volkswagen-konceptet ID. Tanken med Vision E är att den ska bli en produktionsmodell lagom till år 2020. Året innan laseras laddhybriden Skoda Superb. Vid 2025 beräknar Skoda att ha fem helt eldrivna modeller i olika storleksklasser.
 
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Vision E?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-03-29 10:52
Hackenbush

50 mil på en laddning är bra men bilen är knappast snygg. Fälgarna får man nästan huvudvärk av.
Ser ut som en bil från något dataspel.

#2 • Uppdaterat: 2017-03-29 10:57
Mattse

Varför spejsa till det så fort det gäller elbilar? Bygg en människomanövrerad elbil som ser ut som nuvarande Fabia med 100 hk, en räckvidd på 50 mil och ett pris på 200.000 kr. Det räcker gott och väl så.

#3 • Uppdaterat: 2017-03-29 11:04
L West

Knappast värre än dom flesta andra "framtidsstudier" och koncept. Men visst, fälgarna får nästan ögonen att gå i kors.

#4 • Uppdaterat: 2017-03-29 12:28
StefL

Hoppet lever alltså om att jag i sinom tid ska kunna få det jag mest av allt önskar mig - en Octavia med elektrisk drivlina och allt annat lika :-)

#5 • Uppdaterat: 2017-03-29 19:06
mso 1000

Håller med StefL att när prylarna sitter i octavian så får man slå till.
Annars snygg design utan extrema svulster och utstickande lysen

#6 • Uppdaterat: 2017-03-29 21:15
Styggavargen

Fast då blir min Octavia väldigt lite värd som går på bensin.Men jag håller med om att det vore kanon om biltillverkarna kunde få fram vanliga sedaner/kombis med eldrift. Speciellt Octavia är en mycket lätt bil, som borde kunna få en bra räckvidd med rätt batterier även om det tillför en hel del vikt.

#7 • Uppdaterat: 2017-03-29 23:49
Axa

Det här tror jag behövs. Folkbilstillverkare som börjar med elbilar. Med rätt pris som sig bör som folkbil kommer övergången till en mer miljövänlig fordonspark gå mycket snabbare.

#8 • Uppdaterat: 2017-03-30 09:56
StefL

Personligen tycker jag designstudien ovan är - för att låna ett ord en gammal kollega brukade använda - grisful! Dessutom har den former som gör att utrymmena blir dåliga och med min praktiska syn på saker är det inte vad jag önskar mig.
Men en Octavia med eldrivlina vore verkligen mumma. Även om det självklart innebär att värdet också på min nuvarande bensinare sjunker kan jag leva med det, den är avbetald och lär rulla billigt i min ägo minst ett par år till.
Mer normala sedaner och halvkombis med eldrift är ju i faggorna; Hyundai Ionoq finns ute och Tesla Model 3 dyker upp i "verkligheten" senare i år. Återstår att se om jag ska utnyttja min reservation på Teslan eller om det blir att vänta på något mer praktiskt utrymmesmässigt; "billig" blir den förmodligen inte även om priset landar rejält mycket lägre än nuvarande modeller.

#9 • Uppdaterat: 2017-03-31 15:08
wacom59

Tycker det är jättebra att fler tillverkare satsar på hel-el. Men varför en sån anskrämlig design? Skulle inte Skoda var för nuftiga människor. Ser inget nuftigt i denna. Men det är väl samma människor som i resten av VAG gruppen som styr. Likformighet och inrättning i ledet.
Har inte gillat Skodas design, men denna är en försämring. Hur det nu var möjligt.

#a • Uppdaterat: 2017-03-31 19:24
Axa

Märkligt att vuxna bilintresserade människor inte vet skillnad mellan konceptbild och färdig produkt...
Jösses, verkar vara slitna lameller där uppe.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.