Vi Bilägares Tommy Wahlström befinner sig i Österrike och huvudstaden Wien för att provköra uppdaterade Skoda Superb. Via telefon lämnar han en första rapport.
Du ser belåten ut på bilden, Tommy. Stämmer det?
– Man blir belåten av Skoda, men jag hade blivit ännu mer belåten om Skoda utrustat Superb med autobroms, som finns till nya Octavia, säger Tommy Wahlström.
– Men det här är en facelift på Superb, som kom 2008, och då är man ju hänvisad till att jobba med den gamla plattformen, inte MQB-plattformen som nya Octavia och nya Golf bygger på och som har flera nya säkerhetssystem, bland annat autobroms.
Vad är då nytt?
– Man har gjort om designen på fronten och aktern, som ska anknyta till de andra nya bilarna från Skoda, och så har man fintrimmat motorerna för att få ner bränsleförbrukningen, men inga revolutioner.
Första intrycket?
– Det är att Superb är en väldigt trevlig bil, den är stor och rymlig, har stort bagageutrymme, men det märks ändå att den har några år på nacken.
– Nu är formen fräsch, men jag tycker att man ska kunna kräva lite ny säkerhetsteknik, som autobroms, särskilt när bilen också är ganska dyr, den kostar från 248 000 kronor, så det är ingen lågprisbil.
När kommer den hit?
– I augusti.
Läs hela provkörningen av uppdaterade Skoda Superb i Vi Bilägare nummer 9/2013. Tidningen utkommer i butik den 11 juni, men renumeranter får den en vecka tidigare. Klicka här för att läsa mer om prenumeration på Vi Bilägare.
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Superb?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
MQB har inget direkt samband med autobroms, var får ni dessa konstiga idér från? VW har lyckats bra med att göra en platform sexy! Får se om PSA lyckas lika bra med sina tre bokstäver + ett nummer (EMP2)? :D
Marketing, marketing, marketing!
Jag blir lite förundrad över den här typen av värderingar.
Det är ju inte många bilar som har autobroms och förmodligen är den heller inte tillräckligt utvecklad på de som har den.
Men jag ska inte uttala mig mer om den här bilen, jag har inte kört den, jag kan dock säga så mycket att det för mig finns det kriterier jag värderar högre än autobroms.
Enligt min info, spelar plattformen en helt avgörande roll för om en bil har autobroms eller inte. T.ex. den Audi A4 som du kan köpa idag, har inte denna möjlighet (vilket är synd) men det hänger på att det är en gammal bil. Nästa A4 får autobroms. Jmfr med A3 och A6.
EMP2? Elektro Magnetisk Puls??.....tror loppet redan är kört där. hehe
Men visst är det marketing. MQB är ju egentligen ett begrepp som talar om att VAG kan bygga bilar på ett billigare och mer lönsamt sätt, för VAG alltså.
Sedan kan det visst ha fördelar för kunderna genom lägre pris/mer utrustning.
Men i huvudsak så är det ju ett sätt för VAG (och andra som använder sig av samma tänk) att bättra på eventuella marginaler....eller minska förluster.
Har inget med eventuell autobroms eller inte att göra precis som Peugo skriver.
Det jag tycker mig kunna se när jag tex köpte min bil(Golf 7) är att viss extrautrustning är billigare än förut. Om det beror på MQB eller ej, det vet bara VW..*L'
Hörde att Golf 5 var så dyr att tillverka så det tog 2 år innan VW började tjäna pengar på den.
Förmodligen tjänar de Euro från första dagen på 7.an.
Och det är ju faktiskt därför de håller på...för att tjäna pengar.
Nuvarande CC(Passat) har väl autobroms...ej MQB. Samma grund som vanliga Passaten...är nog mest en fråga om vilja.
Peter E, både nya Passat och CC har "Front Assist". Plattformen som sådan är dock ny, även om den inte är byggd MQB. Jag hävdar fortfarande att en gammal plattform, som inte är förberedd för autobroms, inte utan vidare kan utrustas med detta.
Kan det bli tråkigare? Möjligtvis en Fabia då!
Plattform och plattform. Volvo V40 bygger på den gamla Ford Focusplattformen som också satt i förra S40 och V50 men den måste ha modifierats beträffande elektroniken. Jag tror det beror på viljan och kostnaderna. En massa ny elektronisk teknik kostar massor att utveckla, och det lönar sig knappast på modeller som kommit gott och väl halvvägs i levnadscykeln.
Förstår inte heller varför autobroms skulle ha med plattformen att göra. När man pratar plattform brukar man ju mena bottenplattan (golvet) och hjulupphängningarna. Radarn för autobromsen brukar ju sitta i grillen. Sen antar jag att den använder ABS/ESP systemet för att göra själva inbromsningen och Skoda Superb har både ABS och ESP. Så det har nog att göra med vilja. Sen är väl varken Passat eller CC platformen nya. Euro NCAP testade ju inte ens nuvarande Passaten när den kom eftersom de strukturella förändringarna var så små.
En plattform består av mer än stål och plåt, om man uttrycker sig lite försiktigt;-)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.