De senaste åren har utbudet av bilar som går att tanka med gas minskat drastiskt. Flera tillverkare har tvingats prioritera bort dem helt och satsar nu allt på elbilar och laddhybrider istället.
Även Volkswagen, som historiskt varit stora på gasbilsmarknaden, ser slutet för gasbilarna framöver. Men det ligger än så länge en bit bort och nu lanseras en helt ny gasmodell i koncernens modellprogram.
Nyheten i fråga är Skoda Octavia G-Tec som är en gasdriven version av nya generationen Octavia. Tankas bilen med vanlig gas minskas koldioxidutsläppen med 25 procent, enligt Skoda, och med biogas sänks utsläppen med mellan 85 och 90 procent jämfört med vanlig bensindrift.
Skoda Scala och suven Kamiq finns redan i gasutförande och nu kompletteras alltså utbudet av Octavia G-Tec som tack vare de lägre drivmedelspriserna på gas ska ge lägre driftkostnad.
Läs också: Volkswagen ser slutet för gasbilarna: "Förödande"
Fullstort bagageutrymme
Skoda Octavia G-Tec har en 1,5-liters bensinmotor med turbo på 130 hästkrafter. Den kommer enbart som kombi till Sverige och med automatlådan DSG som standard. Priset är ännu inte fastställt.
Gasdriften är ingen eftertanke utan Skoda Octavia ska vara konstruerad för gasdrift från början. Det innebär bland annat att föraren inte behöver välja mellan bensin- eller gasdrift manuellt. Lastutrymmet på 495 liter är lika stort som i vanliga Octavia.
Skulle gasen ta slut eller vara svår att hitta går bilen fortfarande att köra på vanlig bensin. Men bensintanken är på bara nio liter så där blir räckvidden inte särskilt lång. Å andra sidan är gastankarna större – de rymmer numera 17 kilo gas.
Gasbilar kan vara ett smart alternativ för den som inte har möjlighet att sänka utsläppen genom att välja en elbil. Å andra sidan finns vissa ”vita fläckar” på kartan över gasmackar i Sverige, och Vi Bilägare har genom åren avslöjat de allvarliga risker som kan uppstå om eller när gastankarna börjar rosta.
Det har i vissa fall inneburit att reparationskostnaden blivit så hög att bilen skrotas. Gasbilstillverkarna hävdar dock att konstruktionen blivit betydligt bättre och säkrare med åren.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.