Vi Bilägares Volvo V70 har tankats med E85 sedan den blev en del i vårt långteststall 2008.
EU-kommissionens krav tvingar regeringen att höja skatten på biobränslen. Den som tankar E85 kan räkna med en höjning med minst en krona per liter.
Svenska koldioxidskatten har varit orsak till en långdragen konflikt med EU-kommissionen. De svenska skattelättnaderna på E85, biodiesel och låginblandad etanol anses snedvrida konkurrensen. Enligt kommissionen ska det inte vara någon skillnad på beskattningen av biobränslen och fossila drivmedel.
Om Sverige inte höjer skatten riskerar nu producenterna att tvingas betala tillbaka den överkompensation som EU-kommissionen anser att de fått del av, inklusive straffränta. Därför kommer regeringen föreslå en skattehöjning på E85 med minst en krona i höstbudgeten, det skrev Aftonbladet igår efter uppgifter från en anonym källa.
Höjningen som skickas ut på remiss redan i vårbudgeten gäller även biodiesel och låginblandad etanol . Tjänstemän på finansdepartementet jobbar nu med att övertyga berörda instanser i Bryssel om att Sverige ska få behålla lättnaderna.
Diskutera: Kommer du drabbas av en eventuell skattehöjning?
Om Sverige inte höjer skatten riskerar nu producenterna att tvingas betala tillbaka den överkompensation som EU-kommissionen anser att de fått del av, inklusive straffränta. Därför kommer regeringen föreslå en skattehöjning på E85 med minst en krona i höstbudgeten, det skrev Aftonbladet igår efter uppgifter från en anonym källa.
Höjningen som skickas ut på remiss redan i vårbudgeten gäller även biodiesel och låginblandad etanol . Tjänstemän på finansdepartementet jobbar nu med att övertyga berörda instanser i Bryssel om att Sverige ska få behålla lättnaderna.
Diskutera: Kommer du drabbas av en eventuell skattehöjning?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
EU är ett jäkla härke. Tungrott, dyrt och korrupt. Om ett land vill tjäna som föregångare borde de väl uppmuntra detta?
Är inte förvånad, är det inte alltid så att först skall man lura folk att köpa miljövänligt och sedan när tillräckligt många har gjort det så höjer man skatten, subventioner tas bort o.s.v.
Lika bra att behålla sin bensinbil.
Miljöaspekten väger inte lika mycket som priset, tyvärr. Eftersom en del har problem med att köra på E85 får det absolut inte vara dyrare. Då väljer nog majoriteten att tanka bensin i stället. Så gick den miljösatsningen i stöpet.
Och då kan man väl förvänta sig att förhållande mellan diesel och bensin ändras i Sverige så det blir som i utlandet där det oftast är runt 10% billigare per liter med diesel?
http://www.fdm.dk/koer-selv-ferie/planlaeg-din-bilferie/benzinpriser-europa
Å andra sidan är det många som har flexbilar med låg vägskatt, men som aldrig tankar etanol...
Etanol är inget miljövänligt bränsle. De som kör på etanol de ökar spridningen av marknära ozon vilket förhindrar växters pollinering och dessutom ökar risken för strupcancer och sjukdomar i luftvägarna. Anledningen till att etanol används det är för att växter binder Co2 och då blir det så att säga "nollutsläpp" vilket i sig inte riktigt stämmer eftersom etanolen förbränns på helt annan plats än etanolgrödorna växer... och detta med "nollutsläpp" har dessutom enligt forskning vid KTH visat sig vara överdrivet.
Nej, jag tror på ökad biodiesel med högre syrehalt som ger bättre förbränning, mindre sot, minskade partiklar, renare avgaser och lägre förbrukning.
Är ändå ett skitbränsle, skulle aldrig i livet tanka detta gift även om jag hade haft en bil som klarat av det.
E85 är inget framtidsbränsle.
Arealerna som behövs för att odla grödorna för att klara behovet av E85 kommer inom 10-år att behövas till odling av mat. Sverige skulle ju gärna satsat på Methanol istället, då produkten enkelt kan framställas ur trä. Skog har vi ju tillräckligt med. Även elbilar med 100% batteri är ju förkastligt baserat på hur vi internationellt framställer energi. Sverige är mycket bra på miljöklassad el, men i Storbrittanien består endast ett fåtal procent av den totala energitillgången på miljöalternativ.
Nej, framtiden kommer att innehålla vätgasbilar, som vi idag ser i ex. Japan
@hultarn: Å andra sidan är vi många som har "flexbilar" med hög vägskatt som bara tankar etanol.
För oss med motorintresse så har ju E85 öppnat upp för helt andra möjligheter att få tag i "racingbränsle" var man än befinner sig i landet. Förhoppningsvis är det bara en viss fördyring, men det vore riktigt tråkigt om detta är början på att fasa ut detta eminenta bränsle
Etanol som en liten inblandning i vanlig bensin gör nog mer miljöpositiva verkan än som 'rent' bränsle.
Tyvärr körde ju regeringen över massor av mackar med sin fullständigt idiotiska satsning på alternativa bränslen. Visst en gaspump hade ju gjort tricket, men kostnaden för en sådan? När tom en E85-pump kostade för mycket. Så blev resultatet massnedläggning av mindre bensinstationer, och därmed försvann ju många mötesplatser. Som inte kommer tillbaka. Nästa steg är att avveckla misslyckandet med E-85. Med en krona högre så blir det minst lika dyrt som bensinen (eftersom E-85 drar mer bränsle). Och till detta skall ju E-85 bilarna servas tätare... Hejdå E-85, dina glansdagar har passerat.
Man kunde ju ha sänkt skatterna på de fossila bränslena! Bara en tanke!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.