Januari blev en relativt bra månad för den svenska bilförsäljningen, åtminstone jämfört med samma månad året innan. Antalet nyregistrerade bilar ökade med 22,5 procent och för lätta lastbilar var ökningen hela 83 procent.
Det beror dock till stor del på att bilförsäljningen rasade i januari förra året efter ett rekordstarkt december. Anledningen var att bonus/malus-systemet gjordes om vid årsskiftet med högre straffskatt för många bensin- och dieselbilar.
Då är det mer uppseendeväckande att andelen elbilar och laddhybrider faktiskt minskat.
Faktum är att elbilsandelen var högre i januari 2020 än i januari 2021
I december var laddbilsandelen uppe i hela 49 procent. Det registrerades fler laddhybrider än bensinbilar och fler elbilar än dieselbilar.
Men i januari sjönk laddbilsandelen till 33,5 procent. Bensinbilarna var fler än både laddhybriderna och elbilarna tillsammans, och dieselbilarna nära tre gånger fler än elbilarna. Den totala laddbilsandelen är dock fortfarande högre än i januari förra året, då siffran låg på 30,7 procent.
– Den stora osäkerheten kring styrmedelsförändringarna i år i form av bland annat bonus/malus och höjd förmånsskatt har starkt bidragit till att andelen laddbara bilar bromsar in efter den starka uppgången i december, säger Jessica Alenius, vice vd på branschorganisationen Bil Sweden.
Läs också: Historiska milstolpen: Volvo omkörd av Volkswagens elbil
I december tog elbilen Volkswagen ID 3 över som den mest registrerade bilen. Nu i januari har bara 25 exemplar registrerats och den hamnar därmed på plats 52 över Sveriges populäraste nya elbilar och laddhybrider.
De populäraste elbilarna i januari blev istället Kia e-Niro, Polestar 2 och Nissan Leaf, medan Volvo tog tillbaka de tre översta placeringarna på topplistan över Sveriges populäraste nya bilar oavsett bränsle.
Den här typen av ryckighet lär återkomma under resten av året, tror Jessica Alenius på Bil Sweden.
– Dels för att vi fortfarande är mitt uppe i coronapandemin, som också starkt påverkade fordonsmarknaden under det andra kvartalet i fjol, och dels för att flera styrmedelsförändringar träder i kraft under det första halvåret i år, säger hon och syftar bland annat på förändringarna i bonus/malus samt den högre förmånsskatten som eventuellt kan införas i sommar.
Läs också: Bonus/malus görs om – både bonusen och straffskatten höjs
Siffran visar antalet nyregistrerade bilar i januari 2021.
1. Volvo S/V60 (1 377)
2. Volvo XC40 (973)
3. Volvo XC60 (961)
4. Kia Ceed (774)
5. Toyota RAV4 (733)
6. Volkswagen Passat (710)
7. Volvo S/V90 (673)
8. Volkswagen T-Roc (648)
9. Kia Niro (580)
10. Volkswagen Tiguan (524)
Siffran visar antalet nyregistrerade elbilar och laddhybrider i januari 2021.
1. Volvo XC60 T6/T8 Recharge (529)
2. Kia Ceed SW Plug-in Hybrid (526)
3. Toyota RAV4 Plug-in Hybrid (383)
4. Volvo S/V60 T6/T8 Recharge (365)
5. Kia Niro Plug-in Hybrid (324)
6. Volvo XC40 T4/T5 Recharge (293)
7. BMW 530e (270)
8. Volkswagen Passat GTE (251)
9. Kia e-Niro (230)
10. Kia Xceed Plug-in Hybrid (221)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.