Det australienska företaget HAL planerar just nu att lansera en bil under 2016. Men det är inte direkt någon vanlig bil.
Med två hopmonterade V8-motorer på 7 liter (från Corvette) ska man forma en W16 på 14 liter, ur vilken man sedan ska krama ur 1 200 hk. Denna maskin ska tillsammans med en 6-växlad sekventiell växellåda skruvas fast i ett chassi av kolfiber. Och till sist ska en kaross i kevlar och kolfiber täcka över det hela.
Resultatet väntas bli en bakhjulsdriven supersportbil med centralt placerad förarstol, redo att ta upp kampen med Bugatti Veyron efter att den presenterats på Detroit Autorama Hot Rod Event 2016 om allt går som planerat.
Diskutera: Vad tycker du om bilen?
Hemskärmen ger bra överblick över bilens nödvändigaste funktioner i form av widgets. Vad som visas i dessa får användaren själv avgöra. I långtestbilen har vi valt att visa karta, telefon och aktuell mediakälla som hemskärm.
Ett tryck på respektive widget och funktionen tar hela skärmen i anspråk. Tar man sig tid går det att göra flera sidor/lager med widgets vilket gör att funktioner som vanligen gömmer sig längre ned i menystrukturen kan användas mer trafiksäkert.
Utöver pekskärmen används ett fysiskt vred. Under körning upplever många att det är enklare att använda vridhjulet med tillhörande funktionsknappar. Som tillval finns geststyrning, något som gör det smidigare att svepa mellan widgetsidorna.
BMW är ensam om fysiska radiostationsknappar. Knapparna är programmerbara och kan fungera som genvägar till olika funktioner som färddator, navigationskarta och utökad instrumentering.
Att BMW har lagt stor möda på att tillgängliggöra många av bilens funktioner genom widgets och genvägar är lovvärt, den som tar sig tid kommer att få ett mediasystem som är både lättskött och omfångsrikt.
En invändning man kan ha är att skärmen trots allt är relativt liten.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Batman skulle nog ha gillat den!!
En riktig kängurufångare!
Kanske den blir lika elak som den ser ut.
Meningslöst. Man kan knapp hålla 130 på en motorväg och genomsnitthastigheten är ca 14km/t i städer. Vad har man då för nytta av 1200 hästar och 450km/t i toppfart?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.