Peugeots lilla kupémodell RCZ ser kanske rätt sportig ut, men under skalet är bilen ändå tämligen vardaglig. Förra året presenterades modellen i ett nytt ansiktslyft format. I samband med det fick vi även en föraning om att en värre version av bilen var på väg då Peugeot presenterade konceptet RCZ R.
Det röda du ser här ovan är den produktionsklara versionen, som presenteras nu. Precis som konceptet heter den RCZ med ett R på slutet. Den må till det yttre se ut som en vanlig RCZ men det speciella med denna toppmodell döljer sig under skalet.
Den 1,6 liter stora bensinmotorn utvecklar 270 hk i RCZ R (vanliga RCZ kan fås med max 200 hk). Bilen är framhjulsdriven och växlingen sköter man med en 6-växlad manuell låda. 0-100 km/tim ska kunna avverkas på 5,9 sekunder. RCZ R har också fått en antispinndifferential av Torsen-typ.
Jämfört med standardversionen av RCZ har R-varianten sänkts med 1 cm och bantats på 17 kg. I de 19 tum stora hjulen gömmer sig 380 millimeters bromsskivor. Baktill har bilen fått en spoiler för högre marktryck och interiört har man monterat en mindre ratt, sportigare stolar, och en ny växelsspak.
Peugeot RCZ R kommer till handlarna i början av 2014. Dessförinnan ska den visas på Goodwood Festival of Speed nu till helgen och sedan på Frankfurtsalongen i september.
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot RCZ R?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
riktigt snygg så när som på den lustiga hacket vid sidorutorna (bakkanten på dörren).
Jag må vara en av de "konstiga" individer som gillar franska bilar men denna skapelse tycker jag inte om alls.
Alldeles för långt mellan B-stolpen och bakre kofångare i relation med den korta motorhuven. Helt fel proportioner.
Dessutom så kan jag garantera att 205 GTI var en betydligt roligare bil att ratta. Sämre på alla "rationella" punkter men betydligt sportigare. Den här skulle jag skämmas i...
Helt utan själ och stil. Inspirationen till denna, en Dovetvål med nagelrispor är mycket snyggare.
Snyggare än Audi TT.
Alltid tyckt den är lite frän. Alla dimensioner och proportioner stämmer kanske inte riktigt, men den lyckas ändå vara snygg. Läst tester som säger att den i orginal är allt annat än sportig dock, så det här kanske ger bilen det temperament den alltid förtjänat.
Ser lite tysk-fransk ut. Inte italiensk, japansk, brittisk eller amerikansk ut.
Lite för lång i häcken, men jag håller med om att den är snyggare än Audi TT.
Jag är inte så förtjust i taklinjer som istället för att svepa har en topp någonstans på mitten - sen spelar det ingen roll om det är Audi TT, Toyota Prius eller denna, fast här är det ju måttligt.
Skämmas för den skulle jag i alla fall inte.
Bara att vänta några år till. Sedan när man kan köpa en vanlig tidig RCZ för 70-80.000kr, kanske man slår till. Fast jag kanske skulle ta körkort först
Automotorsport.se har ju fått RCZ till testvinnare förut så det kommer att bli kul att höra vad dom gillar den här versionen? Själv gillade jag skarpt diesel-versionen jag provkörde, härlig glidare. För mycket 308 dock i kabinen (jag är för van med den synen).
Dieselalternativet är nog mest för "sakens skull" men jag förstår det inte heller.
Idag är det ofta som man ser häftiga cabbar och andra sportiga bilar med ett dieselemblem på bakluckan.
Undrar hur dessa människor tänkte då de stod i bilhallen?
Tycker själv diesel lämpar sej bra i bilar som brukar kallas GT. Ska man ut på banan och köra så fort som det går är bensin dock att föredra.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.