Fungerar här men hur går det för de självkörande bilarna på vintern?
Snö och is ställer till problem för självkörande bilar. De första bilarna som tar över körningen kommer inte att fungera vintertid, enligt Volvos utvecklingschef.
Vädret blir en avgörande faktor när självkörande bilar kommer ut på vägarna om ett par år.
Omkring 2020 planerar en rad biltillverkare att lansera teknik som gör att bilen kan ta över ansvaret för körningen i vissa situationer, till exempel på motorväg eller i köer.
Hur de självkörande bilarna ska klara av vintern, med allt vad det innebär, har biltillverkarna än så länge talat tyst om.
Klart är att bilarnas sensorer – i huvudsak kamera, radar och laser – måste kunna ”se” omgivningen för att bilen ska kunna orientera sig i trafiken.
Med snö eller is på kameralinsen eller laserplattan riskerar bilarna att bli ”blinda”.
Volvo, som senare i år ska inleda tester med självkörande bilar i Göteborg, bekräftar att vädret är en svår utmaning för självkörande bilar.
Utvecklingschefen Henrik Green avslöjar att den självkörande funktionen blir väderberoende för de första självkörande bilarna.
– Från början kommer självkörande bilar inte att fungera i alla klimat, säger Henrik Green till Vi Bilägare och konstaterar:
– När självkörande bilar rullas ut så kommer det att vara på specifika vägar under specifika förhållanden.
Henrik Green jämför med utvecklingen av mobiltelefoner:
– När de första mobiltelefonerna kom var man tvungen att vara inom täckning. Täckning fanns i centrala Stockholm men kanske inte i Värmland. Det kommer att vara samma sak med självkörande bilar. Vid vissa vägar och vissa väderförhållanden kommer det att finnas täckning att köra självkörande. Sedan kommer det att expandera över tid när vi lär oss att hantera fler typer av situationer.
Läs mer om självkörande bilar och om väderproblemet i Vi Bilägare nummer 7/2017 som utkommer i butik 9 maj. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare.
Diskutera: Hur kommer självkörande bilar klara vintern?
Omkring 2020 planerar en rad biltillverkare att lansera teknik som gör att bilen kan ta över ansvaret för körningen i vissa situationer, till exempel på motorväg eller i köer.
Hur de självkörande bilarna ska klara av vintern, med allt vad det innebär, har biltillverkarna än så länge talat tyst om.
Klart är att bilarnas sensorer – i huvudsak kamera, radar och laser – måste kunna ”se” omgivningen för att bilen ska kunna orientera sig i trafiken.
Med snö eller is på kameralinsen eller laserplattan riskerar bilarna att bli ”blinda”.
Volvo, som senare i år ska inleda tester med självkörande bilar i Göteborg, bekräftar att vädret är en svår utmaning för självkörande bilar.
Utvecklingschefen Henrik Green avslöjar att den självkörande funktionen blir väderberoende för de första självkörande bilarna.
– Från början kommer självkörande bilar inte att fungera i alla klimat, säger Henrik Green till Vi Bilägare och konstaterar:
– När självkörande bilar rullas ut så kommer det att vara på specifika vägar under specifika förhållanden.
Henrik Green jämför med utvecklingen av mobiltelefoner:
– När de första mobiltelefonerna kom var man tvungen att vara inom täckning. Täckning fanns i centrala Stockholm men kanske inte i Värmland. Det kommer att vara samma sak med självkörande bilar. Vid vissa vägar och vissa väderförhållanden kommer det att finnas täckning att köra självkörande. Sedan kommer det att expandera över tid när vi lär oss att hantera fler typer av situationer.
Läs mer om självkörande bilar och om väderproblemet i Vi Bilägare nummer 7/2017 som utkommer i butik 9 maj. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare.
Diskutera: Hur kommer självkörande bilar klara vintern?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Dom ska vara väldigt vääldigt glada om bilarna klarar att fungera på sommaren.
Bättre att avskaffa vintern, då kommer det att fungera.
Självklart kommer självkörande bilar att klara vintern, det är bara en tidsfråga.
Sen är det väl frågan om vilken grad av självkörande vi är ute efter.
Ska vi tolka det som att Volvo och Henrik Green ser fördelar med den pågående klimatförändringens allt kortare vintrar?
Det kommer att ta 10-25 år innan bilarna kan bli helt självkörande och kan klara av alla trafiksituationer som kan uppstå.
Man kan aldrig mata in all info om hur bilen skall reagera på olika situationer utan detta är något som bilarna måste "lära" sig och det tar många år i trafiken innan detta är så pass bra att man kan börja lita på självkörandet.
Men visst det kommer en tid när det blir förbjudet att köra bil själv det är jag övertygad om, det är bara frågan om när, och när vi kommer dit blir det ointressant att äga en bil själv, det kommer att bli självkörande taxi och bilpooler som kommer att finnas och det är väl bra om biltillverkarna kommer att sälja färre bilar då så att bilanvändandet på jorden kan minska.
Biltillverkarna kommer att tjäna sina pengar i alla fall även om de säljer färre bilar för alla kommer bara att sälja premium och tar betalt enligt detta.
Jag har omvärderat min syn lite på självkörande bilar då jag tror säkerhetsaspekten kommer göra gamla bilar utan den möjligheten obseleta. Tänk bara en sån sak, en ganska vanlig olycka, att föraren somnar vid ratten. En självkörande bil, eller en bil som har ett stödsystem som kan ta över blixtsnabbt om det uppstår en sån situation, kan förebygga många olyckor. Frågan är då om det ens kommer bli tillåtet att köra en bil utan i ett land som Sverige med nollvision i trafiken.
Oavsett hur långt man når tekniskt så bör man ändå behålla möjligheten att ta över körningen manuellt. Det har jag kommit fram till efter att ha sett vilka problem som kan uppstå inom flyget. Det handlar om om frusna sensorer, kortslutningar, materialfel osv som krävt mänskligt ingripande. Så när det gäller flyg så kopplas autopiloten ur om en nödsituation uppstår eftersom det anses att två utbildade piloter fortfarande har bättre chans att lösa kritiska situationer än ett antal processorer. Möjligen haltar jämförelsen en aning men en ratt och en bromspedal vill jag inte vara utan.
Där kom det då måste dom först bygga riktiga vägar i Norrbotten så finns någonting att måla linjer på och hur många regeringar ska utreda det,det blir nog som med Bothniabanan,för 100 år sen då kunde man bygga järnväg genom hela dj.vla Sverige för hand med spett o spadar o nu verkar det omöjligt att bygga vidare från Umeå till Luleå o alla pengar vi skickar söderut från malm o skog o el går åt till mullvadgångarna under Stockholm
Kommer inte att finnas pengar till att upprusta alla våra dåliga vägar i landet, de har fått förfalla alldeles för länge nu.
Vilken skräll! Helt oväntat. *LOL*
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.