Att skicka ut en bil utan förare på vägarna kan kännas vågat. Google har dock gjort just detta när man testat sitt projekt med självgående bilar. Självklart har en människa hela tiden suttit i förarsätet, redo att ta kontrollen om det skulle behövas, men förvånande nog har de hittills varit överflödiga.
Googles testflotta, med minst 12 bilar på vägen under dygnets alla timmar, har nu gått hissnande 48 000 mil utan att de varit inblandade i en enda olycka medan datorsystemet haft kontrollen över bilen. Dock bör nämnas att mänskliga förare har orsakat olyckor med bilarna.
Googles bilar är än så länge inte ens i närheten av att kunna lanseras, men de hittills lyckade experimenten innebär att man nu kan gå vidare till nästa fas i testerna. Nu ska delar av testlaget ge sig ut i trafiken ensamma efter att hittills ha åkt två och två. Det första testobjektet blir pendlingstrafiken.
Bilarna behöver bland annat kunna hantera snötäckta vägar och vägarbetssignaler innan det blir dags för lansering. Syftet med projektet är att folk ska kunna ägna sig åt annat, till exempel sitt jobb, under en bilfärd.
Diskutera: Hur ser du på självgående bilar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Om det nu händer en olycka när datorn kör, är jag som förare ansvarig då?
Kan man åka dit för rattfylla om bilen själv kör hem från krogen?
Visst vore det väl lättare och säkrare att lägga vanlig tågräls i vägbanorna?
Aldrig i livet att jag kommer att tillåta något att Windows- eller Apple-baserat operativsystem kör åt mig.
Kapten: Google anväder linux :P .
Detta kommer säkert, frågan är bara när.
Det är rätt bra att ett fristående företag med mycket goda ekonomiska resurser kan vara med och utveckla system till bilar. Det skyndar på utvecklingen. Nu skulle jag bara vilja se Apple göra det samma så att det blir lite konkurrens och att det kommer flera nya tänk kring detta med bilar och dess teknik. Själv hade jag gärna haft en högupplöst skärm till instrument framför mig när jag kör istället för det analoga instrumentklustret, så att jag själv via appar kunde bestämma utseendet.
Detta är ju perfekt, när man varit på krogen och är lite "lullig" så hoppar man bara in i bilen och säger "kör hem" för bilen är väl röststyrd?
Man kan ju inte åka dit för rattfylleri om man inte sitter vid ratten? Man åker ju i passagerarsätet när man åker hem från krogen.
Lexus har bara röststyrning av sin GPS så att man vägleds av en mild röst till slutmålet. Men man får fortfarande både styra och ge gas och sköta broms själv viket är synd.
Hackenbush, ja detta kanske blir taxins död.
Thommys!
Där sade du en sak. Taxirörelsen kommer att försvinna när dessa bilar kommer i omlopp. :-)
Ännu en missvisande rubrik på en artikel!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.