Den amerikanska delstaten Nevada har beviljat Googles ”Self-driving car” de första nummerplåtarna på en bil som kör sig själv. Den datorstyrda Priusen får nu köras i allmän trafik, men på vissa villkor. Den förarlösa bilen får i praktiken inte vara helt förarlös utan kravet är att två personer alltid ska sitta i bilen och kontrollera färden.
En person ska sitta bakom ratten för att kunna ingripa om något skulle gå fel, medan den andra ska hålla koll på den datorskärm som visar bilens planerade färdväg.
Tester har genomförts i trafik tidigare och datorsystemet reagerar snabbare än en människa. Bilen känner av vägen, bilar, cyklister, fotgängare och andra hinder med hjälp av en laserradar på taket, och fyra mindre sensorer placerade runt bilen, och anpassar sedan färdvägen efter detta. Den mänskliga föraren ska varken behöva vrida på ratten eller trycka ner pedalerna, men genom att göra det tas kontrollen enkelt över.
Tre testbilar har fått tillåtelse att framföras i trafiken, med särskilda röda nummerplåtar.
Diskutera: Vad tycker du om självkörande bilar på vägarna?
Ram Pickup: 12
Mercedes Sprinter: 10
Mercedes E-klass: 10
Mercedes A-klass: 10
Mercedes C-klass: 9
Peugeot Expert: 8
Peugeot Traveller: 7
Mercedes GLE: 6
Volvo XC60: 6
Mazda 3: 6
Ford Focus: 6
Källa: car-recalls.eu
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Häftigt men jag ställer en försiktig fråga.
Vem skall anses ansvarig om en sån här förarlös bil blir inblandad i en olycka? Frågan ställs i ett mer framtida perspektiv när och om dessa förarlösa bilar blir mer frekventa i trafiken.
De som åker i bilen säger förstås "det var inte jag som körde" myndigheterna säger förstås "det är inte vår bil", försäkringsbolagen säger "vem var orsak till olycka? bilen?"
@Hackenbush: Myndigheterna skulle aldrig släppa ut dessa bilar på allmänna vägar innan de är helt utprovade och säkerhetsgodkända. Eller....?
Det är OK att experimenten fortsätter på det sätt de gör. Det är först i verklig trafik som de där undantagen man brukar missa på kalkylstadiet dyker upp.
Vägen till att verkligen ha helt självkörande bilar i trafiken är säkert mycket lång. Jag vill inte påstå att det är omöjligt även om det känns så.
Fordonståg på raka (och tråkiga) motorvägar torde bli det första steget (om någonsin, alltså).
Då en robotbil i den här formen kör efter lagar så kan det i princip inte göra fel. Den är ju inte direkt en form av artificiell intelligens utan det är ju en massa regler och variabler. Så den kan ju inte direkt bryta mot en trafikregel. Gissar på att tekniken inte används på gågator etc utan mer landsvägstrafik. Och så länge bilen håller hastigheten och blinkar, följer väjingsplikten etc så borde den ju vara i teorin ofelbar. Skulle något uppstå där inte heller den andra parten gjort något "fel" så borde det väl klassas som en "olycka" helt enkelt. För situationerna som det kommer handla om är ju om andra bilar gör något och denna inte hinner göra en undanmanöver för etc. Lite invecklat men ja.. nåt sånt.
Tekniken med förarlösa fordon är ju inte precis ny, den används ju inom en mängd områden, t.ex. Köpenhamns tunnelbana.
Skillnaden där är förstås att i tunnelbanandet inte finns några fotgängare, cyklister eller andra vildhjärnor som kan komma i vägen....
Hultarn, det finns en ännu mer avgörande skillnad - tunnelbanan går på räls.
I Frankrike, där man också har förarlösa tåg, finns på plattformen en glasvägg mot spåret. Dörrar öppnas endast då tåget stannat. Liknande har diskuterats även i Sverige, men stupar främst på att de olika tågen har dörrarna på olika ställen. Annars har t-banan kunnat köra förarlöst ända från början.
Roger, du har ju i princip rätt. Under förutsättning att man kan konstruea bilar som perfekt följer alla typer av vägbanor, vilket säkert är den största utmaningen, så innebär det att felen görs av bilister som kör själva.
Men precis som med tunnelbanan så nöjer man sig inte med att kallt konstatera att den som hoppar ut framför tåget gjorde ett brott mot ordningsföreskrifterna och får skylla sig själv, utan man försöker förhindra det.
Jag tror faktiskt att bilarna framöver kommer att vara bättre än vi själva på att upptäcka uppdykande hinder som barn och djur. Med ett nätverk som låter bilarna kommunicera med varandra så kommer de även att ha bättre framförhållning. Det största problemet är, som jag skrev, att över huvud taget hålla sig på vägen. Alla vägar.
Men motorvägståg kan alltså fungera.
Varför inte en bil som inte kan hålla sig på vägen?
https://uppsala.fria.nu/artikel/2948
Undrade först vad du menade, Hackenbush, men så följde jag länken.
Ja, där borde ju inte vara något problem med avåkningar - och omkörningskrockar lär man väl inte heller se några.
Roy J
Jag bara vitsade till det lite, men tänk vidare om alla åkte i såna här luftbilar då skulle kommunerna spara massor av pengar för man skulle aldrig behöva skotta snö :-) och tänk på alla partiklar från dubbdäck som dödar folk till höger och vänster de skulle också försvinna. Vi skulle även komma så nära nollvisionen man kan komma då dessa luftbilar inte krockar. Helt noll blir det väl aldrig eftersom när luftbilarna börjar bli slitna kanske en och annan ramlar ner.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.