En mer praktisk Seat Mii har premiärvisats. Liksom syskonen Volkswagen Up och Skoda Citigo får den spanska minibilen fem dörrar.
Volkswagen har redan visat sin. Skoda likaså. Nu är tiden kommen för Seat att presentera sin femdörrarsversion av VW-koncernens nya minibil.
Seat Mii är lika lång med fem som tre dörrar (3,56 meter). Fönsterlinjen är däremot något lägre och bakrutorna går att öppna utåt.
Kraftkällan är en trecylindrig bensinmotor på 1,0 liter som utvecklar 60 eller 75 hk. I sitt snålaste utförande stannar förbrukningen på 4,2 l/100 km.
Seat Mii börjar säljas i Sverige i juli, först med tredörrarskaross. Lanseringsdatum för femdörrarsvarianten är ännu inte fastställt.
Diskutera: Vad tycker du om Seat Mii?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kantyvärr bli en succe då det visat sig att nackskydden i den annars så på alla sätt perfekta bilen Aygo tyvärr gärna lossnar vid inbromsning. http://www.vibilagare.se/nyheter/osannolik-dodsolycka-blir-rattsfall-29628
Vilket skitsnack från troll. Om man försöker lossa nackskydden bak på Toyota Aygo så tar de i taket, så om de ska lossna måste baksätets ryggstöd vara nedfällt. Det inträffade är nästan lika dumt som när en Saab ägare miste et öra, då en hatt som låg på bilens hatthylla for iväg frammåt vid en frontalkrock och skar av förarens högra öra. Mycket dummt har skrivits om Saab, men det var i alla fall inte hatthyllans fel att Saab gick i konkurs.
troligtvis var nackskyddet i fråga borttaget och låg löst. detta är ett typiskt skitsnacksämne och det är enbart tacksamt för de som vill trolla igång bråk om bilmärken hit och dit, dessutom irrelevant för ämnet här. Som vi dessutom kan se är det visst trolltider i tomteskogen idag...
Ser trång och liten ut, inget ordentligt bagage. Nya Fiat Panda äter denna till frukost!
Peugeot 208 blir ju lika lätt men större. Kanske Mii/Up/etc. vinner med priset men så finns ju många väldigt bra konkurrenter i denna storleksklass redan (Renault Twingo). VW:s marknadsföringsavdelning är det dock inget fel på så jag tror nog lemmeltåget kommer igång igen! ;)
Blir väldigt förvånad om köregenskaperna blir bättre än Polo (som var skit), hoppas på det bästa...
Peugo:
Om man ska jämföra en Peugeot med Mii så är det väl ändå 107?
Seats alternativ till 208 är ju Ibiza.
Tobo: Kolla på tyngden, därför jämförde jag dom två. Får se vad priset på 208:an blir. Indelning av bilar i olika klasser är det ingen ide med, bättre är det att jämföra vad man får med en viss summa pengar?
På min 107:a (=Aygo) sitter bakre nackskydden fast med spärrar som måste lossas för att kunna ta bort resp sänka dem till siktfriande, lågt läge då baksätet är obesatt. Kommer däremot ej att intressera mig för Citigo pga lika litet bagage som 107/C1/Aygo och bara med svårighet rymmer en läskback. Och onödigt jättehög bakstam.
Varför glöms bilar som t.e.x Alto och i10 bort i dessa sammanhang?
Mistro i denna artikeln frågas vad man tycker om Seat Mii, inte vad man tycker om Alto eller i10. *Kanske därför dessa inte diskuteras.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.