På Parissalongen i slutet av september väntas den spanska tillverkaren presentera uppföljaren till andra generation Seat Leon. Formspråket är nytt och logotypen har arbetats om, men de stora nyheterna finns under karossplåtarna.
Nya Seat Leon är byggd på Volkswagen-koncernens nya modulbaserade plattform, en arkitektur den delar med syskonmodellerna Volkswagen Golf och Audi A3. Nya A3 har Vi Bilägare redan provkört och nya Golf väntas, liksom Leon, debutera på höstens Parismässa.
En förtjänst med den nya tekniken är den minskade vikten. Genom att använda olika lättviktsmaterial har man bantat Leon med 90 kilo jämfört med föregångaren.
Modellen har också blivit kortare. Mellan stötfångarna mäter den 426 centimeter, det är sex centimeter mindre än den utgående bilen. Men utrymmena är inte sämre för det. Tvärt om. Hjulbasen har vuxit med sex centimeter och bagagevolymen från 340 till 380 liter.
Motorpaletten omfattar bensin- och dieselalternativ mellan 1,2 och 2,0 liter, samtliga direktinsprutade och turboladdade. Snålast är 1.6 TDI som ger 105 hk. I det ekonomitrimmade Ecomotive-utförandet, med stopp/start, stannar dieselåtgången på 3,8 l/100 km och CO2-utsläppet beräknas till 99 g/km.
Övriga motorer är 2.0 TDI på 150 eller 184 hk, 1.2 TSI på 86 eller 105 hk, 1.4 TSI på 122 hk och 1.8 TSI på 180 hk. Kraften levereras till framhjulen via fem- eller sexväxlade manuella lådor, alternativt via en dubbelkopplingslåda med sex eller sju växlar.
Nya Seat Leon anländer till svenska bilhallar i slutet av 2012 och lanseringen är planerad till början av 2013. Halvkombin med fem dörrar är först ut, men senare kommer fler karossvarianter, däribland en kombi.
Än så länge är några priser inte officiella.
Diskutera: Vad tycker du om nya Seat Leon?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Snygg, även om jag som vanligt dömer ut den dystra inredningen.
Men den kanske kommer att kunna gå att få i trevligare färger?
Fronten ger mig lite känsla av föregående generation av Focus - men inget negativt i det.
Nåt i det hela ger mig även lite BMW 1-serievibbar men det är väl svårt att göra nya bilar som inte på något sätt påminner om andra modeller.
Snyggt i sin helhet även om jag inte riktigt gillar ratt-designen men den stora plastbiten i mitten - som Seat verkar ha som sitt signum numera tyvärr.
Rätt snygg är mitt omdöme.
Mycket snyggare än den förra generationen... Ganska så synd att Seat inte är en så storsäljare i Sverige.
Jag tycker att fronten på min sk andra generations Leon är snyggare.Walter de 'Silva (designchef AUDI brand group där AUDI Lamborghini och SEAT ingår) tycker jag lyckades jätte bra med sin sk Salsa koncept för andra generations SEAT bilar.
Tror inte kommande nya Golf når den här gången heller Seats design, som är helt ok men inget speciellt. Förra gillade jag bättre. VW-koncernens bilar är dock tyvärr urtråkiga inuti.
Trist att dom inte behöll de alfa inspirerade infällda handtagen på bakdörrarna som den gamla Leon har, gjorde att 5 dörrars såg lite roligare ut...
den er utrolig lik kinesiske roewe er det sikkert at den ikker importert erifra,
sendr hjerne bilde om jeg får en adresse
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.