Mitträcken på de svenska vägarna räddar liv i trafiken. Men nu måste Trafikverket dra ned på satsningen på denna typ av säkrare vägar.
- De billiga ombyggnaderna har genomförts. Många av de ombyggnader som bör genomföras blir väldigt dyra, säger Ã-sten Johansson, trafiksäkerhetsanalytiker på Trafikverket, till Göteborgs-Posten och fortsätter:
- Trafikverkets anslag på 497 miljarder kronor räcker inte till.
Det finns 400 mil väg med mitträcken eller mittremsa i Sverige. Dessa vägar räddar 44 liv varje år. Men enligt uppgifter till Göteborgs-Posten måste Trafikverket nu minska utbyggnadstakten av vägar med mitträcken.
Anledningen till den minskade satsningen ska vara att de billigare projekten har genomförts och att de projekt som kommer nu blir betydligt dyrare.
Dyrare projekt innebär färre projekt. Exempelvis kommer Västsverige endast att få 25 mil nya vägar med mitträcken på tolv år.
- Vi har redan byggt om 12- och 13-metersvägarna som kan byggas om till måttliga kostnader, säger Ã-sten Johansson och fortsätter:
- 9-metersvägarna är betydligt dyrare att bygga om. De måste breddas fyra och har ofta fler korsningar som kräver ombyggnader eller byggande av parallellvägar.
Alternativ: fartkameror
Det uppsatta målet att 75 procent av trafiken på de statliga vägarna ska vara på vägar med mitträcken år 2020 gäller fortfarande. Målet ligger tio procentenheter över dagens nivå och skulle därmed rädda ytterligare tolv människoliv varje år.
Det återstår att se om Trafikverket kan uppnå målet för mitträcken eller om det blir aktuellt med andra lösningar.
- Alternativen för att öka trafiksäkerheten är att montera automatiska fartkameror och/eller att förbjuda omkörningar, dra dubbla heldragna linjer och räffla asfalten i mitten av vägen. säger Ã-sten Johansson och fortsätter:
- Det är betydligt biligare men ger inte samma trafiksäkerhet.
Diskutera: Vad tycker du om Trafikverkets neddragning?
- Trafikverkets anslag på 497 miljarder kronor räcker inte till.
Det finns 400 mil väg med mitträcken eller mittremsa i Sverige. Dessa vägar räddar 44 liv varje år. Men enligt uppgifter till Göteborgs-Posten måste Trafikverket nu minska utbyggnadstakten av vägar med mitträcken.
Anledningen till den minskade satsningen ska vara att de billigare projekten har genomförts och att de projekt som kommer nu blir betydligt dyrare.
Dyrare projekt innebär färre projekt. Exempelvis kommer Västsverige endast att få 25 mil nya vägar med mitträcken på tolv år.
- Vi har redan byggt om 12- och 13-metersvägarna som kan byggas om till måttliga kostnader, säger Ã-sten Johansson och fortsätter:
- 9-metersvägarna är betydligt dyrare att bygga om. De måste breddas fyra och har ofta fler korsningar som kräver ombyggnader eller byggande av parallellvägar.
Alternativ: fartkameror
Det uppsatta målet att 75 procent av trafiken på de statliga vägarna ska vara på vägar med mitträcken år 2020 gäller fortfarande. Målet ligger tio procentenheter över dagens nivå och skulle därmed rädda ytterligare tolv människoliv varje år.
Det återstår att se om Trafikverket kan uppnå målet för mitträcken eller om det blir aktuellt med andra lösningar.
- Alternativen för att öka trafiksäkerheten är att montera automatiska fartkameror och/eller att förbjuda omkörningar, dra dubbla heldragna linjer och räffla asfalten i mitten av vägen. säger Ã-sten Johansson och fortsätter:
- Det är betydligt biligare men ger inte samma trafiksäkerhet.
Diskutera: Vad tycker du om Trafikverkets neddragning?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tja, fler fartkameror... Som att sätta plåster på ett brutet ben. Ska vi också gissa på att hastigheterna kommer att sänkas med ett till 10-snäpp?
497 miljarder?
Hur mycket av dom pengarna menas läggs på att bygga nya vägar /bättra befintliga vägar?
Apropå Västsverige så borde E20 genom Västergötland vara prio 1 när det gäller trafiksäkerhetshöjande åtgärder. skandal att behöva ha 60 och 80 väg samt ett 20-tal fartkameror på nämnda genom Västergötland, som ju trots att förbinder Sveriges två största städer (Pga den låga standarden på E20 så väljer de flesta, med rätta, att åka Rv40-Jönköping-E4 mellan Gbg-Sthlm)
EVIN, håller med. Här kan du se vägsträckan du talar om. Det är på dom röda partierna som fartkamerorna finns.
http://www.eurorap.se/pages/vagar/mmap/index.html
Snart kommer vi åka på grusvägar (för att hålla nere farten) och fartkameror kommer sitta i ett intervall på 2-3meter. När slutar denna konservatism? Ska vi inte försöka gå fram i utvecklingen som med allt annat?
jag blir glad om min familj kommer hem helskinnad för att farten hålls nere..Allmäna vägar är ingen rejsbana många här har väldigt svårt att förstå det..
497 miljarder..... är det ingen som reagerar på den summan? Motsvarar ca 15% av BNP. Eller 50000 sek/ invånare i Sverige. Borde gå snabbt att klara av räckbyggena med den budgeten. Undrar vad den rätta siffran skall vara? Antar också att om budgeten är oförändrad sedan tidigare att de resurser som satsas faktiskt är ungefär lika stora (- inflation etc) men att antalet km vägräcken blir mindre pga att byggena är dyrare.
Mitträcken på kortare delar av en vägsträcka kan vara en lösning, t.ex. vid kurvor och korsningar med högre risk för olyckor.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.