Patrik Sandell är med all sannolikhet enda svensk som har chans att vinna VM-guld i rally i år. Vi Bilägare har träffat svensken som kör Skoda Fabia.
I så fall sker det i SWRC-klassen, eller mer populärt kallat Super 2000.
Siktar högre 2011
Sandell tävlar i Rally Sweden och i ytterligare sex VM-rallyn med en Skoda Fabia, med tvåliters sugmotor, god för 270-280 hk.
- År 2011 och 2012 ska vi köra i stora VM-klassen och då får vi hoppas att vi kan tävla på ungefär samma villkor som de etablerade stallen, säger jämtlänningen från Ã-stersund.
I den nya stora VM-klassen ska både Super 2000 och nya reglementets 1,6-litersmotorer med turbo ingå.
Det blir upp till FIA att bestämma hur nära i effekt respektive motorer ska hamna.
Gissningsvis kommer de etablerade stallen att kräva att deras motorer blir snäppet vassare.
- Det ger ändå en möjlighet för andra stall att komma in, och då vill vi vara med och slåss om fabriksstyrningar.
"Revansch"
Efter Rally Sweden ska Patrik Sandell och hans co-driver Emil Axelsson tävla i Jordanien, Nya Zeeland, Finland, Tyskland, Frankrike och Storbritannien och i höst hoppas de kunna titulera sig världsmästare.
- Vi blev VM-fyra ifjol. I år ska vi ta revansch.
Igår inleddes Rally Sweden med publiksträckan på Färjestads travbana.
I duell man mot man fick Sandell ge sig med 1,7 sekunder mot förre WRC-åkaren PG Andersson som just för rallyt på hemmaplan också fått klart med en Skoda Fabia. Men det är under fredagen som rallyt startar på allvar.
Diskutera: Vem vinner Svenska Rallyt?
Siktar högre 2011
Sandell tävlar i Rally Sweden och i ytterligare sex VM-rallyn med en Skoda Fabia, med tvåliters sugmotor, god för 270-280 hk.
- År 2011 och 2012 ska vi köra i stora VM-klassen och då får vi hoppas att vi kan tävla på ungefär samma villkor som de etablerade stallen, säger jämtlänningen från Ã-stersund.
I den nya stora VM-klassen ska både Super 2000 och nya reglementets 1,6-litersmotorer med turbo ingå.
Det blir upp till FIA att bestämma hur nära i effekt respektive motorer ska hamna.
Gissningsvis kommer de etablerade stallen att kräva att deras motorer blir snäppet vassare.
- Det ger ändå en möjlighet för andra stall att komma in, och då vill vi vara med och slåss om fabriksstyrningar.
"Revansch"
Efter Rally Sweden ska Patrik Sandell och hans co-driver Emil Axelsson tävla i Jordanien, Nya Zeeland, Finland, Tyskland, Frankrike och Storbritannien och i höst hoppas de kunna titulera sig världsmästare.
- Vi blev VM-fyra ifjol. I år ska vi ta revansch.
Igår inleddes Rally Sweden med publiksträckan på Färjestads travbana.
I duell man mot man fick Sandell ge sig med 1,7 sekunder mot förre WRC-åkaren PG Andersson som just för rallyt på hemmaplan också fått klart med en Skoda Fabia. Men det är under fredagen som rallyt startar på allvar.
Diskutera: Vem vinner Svenska Rallyt?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.