Så här såg många rallydäck ut efter några mils intensiv körning i Rally Sweden, dubbarna var utslitna eller nedvikta. Och värre blev det med tiden.
Grossglockner Hochalpenstrasse mellan Heligenblut och Ferleiten är alperna mest kända turistpassage. Under 1930-talet påbörjades vägbygget, redan då med inriktning på att locka just locka turister. Grossglockner är välanpassad med breda körbanor och trygga vägräcken och är inte speciellt otäck att köra, såvida man inte lider av svindel. Vägen är 48 km lång och har 36 hårnålskurvor. Här får man också närkontakt med en av alpernas största glaciärer vid Kaiser-Frans-Josefs-Höhe. Vid vägstationerna i norr och söder tas vägavgift ut, cirka 300 kronor.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kör Rally Sweden på friktionsdäck och kora bästa föraren i stället för bästa däcket!
S-E S
Du är tydligen inte så gammal.
Man har faktiskt kört Svénska Rallyt som det då hette dubblöst. Det blev rena parodin. Glöm inte att detta är en VM-tävling där tillverkare och sponsorer lägger ned enorma summor och då kan man inte hålla på med sånt här.
Att dubben ger upp eller försvinner är heller inte något nytt. Under min aktiva tid var det ett evigt pusslande med transportdäck (man körde alltså transportsträckorna på andra däck för att spara på dubben) vilket också krävde en stor serviceapparat för däcksbyten före och efter varje sträcka.
En annan sak som tidigar irriterat mig är snacket om hur orättvist det var att dessa "fabriksåkare" hade sådana våldsamma fördelar med mängder av däck och service jämfört med den lille privatföraren. Visst skillnaden är enorm, men tala om för mig i vilken annan tävlingsform du som "amatör" ens får starta i en VM-tävling. Vad krävs för att du skall få deltaga i friidrottsVM eller OS.
Tom
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.