Motormännen har nu presenterat resultat av sin undersökning av kvaliteten på det svenska vägnätet. Enligt undersökningen är de svenska vägarna bra i genomsnitt, men skillnaderna är stora.
Undersökningen genomfördes genom att Motormännens vägombud, med hjälp av en smartphone-app som registrerar vibrationerna från vägarna, har kört på så många vägsträckor som möjligt. De har också rapporterat potthål och andra problem. Resultatet visar att Sverige har, internationellt sett, bra vägar men att skillnaderna ino landet är stora. Störst skillnad går att se om man jämför de norra och södra delarna av landet.
– Granskningen visar att vi har en förhållandevis hög standard på det statliga vägnätet, men också att Sverige är ett delat land. Samtliga län norr om Dalälven har en sämre kvalitet på det statliga vägnätet än något län söder om Dalälven. Ska vi ha en levande landsbygd måste det också satsas på vägarna, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.
Problemen med vägarna påverkar både trafiksäkerheten och komforten. Dels blir det obekvämt att köra på de dåliga vägarna, men väghållningsarbetet på vintrarna blir också svårare. Dessutom slits de redan dåliga vägarna snabbare än de i gott skick, vilket orsakar större kostnader och risker.
– Risken för att råka ut för en singelolycka ökar med upp till 50 procent på ojämna vägar. Statistik för de senaste tio åren visar att antalet omkomna i trafikolyckor är tre gånger större i Jämtland än i Stockholm i förhållande till antalet invånare. Bra vägar minskar riskerna för olyckor, men det är inte bara på grund av att vägarna sämre. Det finns även andra viktiga förklaringar som skillnader i kollektivtrafikutbud, polistäthet och attityder, säger Erik Kjellin.
Motormännen har nu skapat två interaktiva kartor där man kan se hur vägarna bedöms i landet. En med medelvärden för kommunerna och en med varje väg markerad separat. På Motormännens hemsida finns också detaljerade rapporter från varje län.
Diskutera: Hur är vägarna där du bor?
– Granskningen visar att vi har en förhållandevis hög standard på det statliga vägnätet, men också att Sverige är ett delat land. Samtliga län norr om Dalälven har en sämre kvalitet på det statliga vägnätet än något län söder om Dalälven. Ska vi ha en levande landsbygd måste det också satsas på vägarna, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.
Problemen med vägarna påverkar både trafiksäkerheten och komforten. Dels blir det obekvämt att köra på de dåliga vägarna, men väghållningsarbetet på vintrarna blir också svårare. Dessutom slits de redan dåliga vägarna snabbare än de i gott skick, vilket orsakar större kostnader och risker.
– Risken för att råka ut för en singelolycka ökar med upp till 50 procent på ojämna vägar. Statistik för de senaste tio åren visar att antalet omkomna i trafikolyckor är tre gånger större i Jämtland än i Stockholm i förhållande till antalet invånare. Bra vägar minskar riskerna för olyckor, men det är inte bara på grund av att vägarna sämre. Det finns även andra viktiga förklaringar som skillnader i kollektivtrafikutbud, polistäthet och attityder, säger Erik Kjellin.
Motormännen har nu skapat två interaktiva kartor där man kan se hur vägarna bedöms i landet. En med medelvärden för kommunerna och en med varje väg markerad separat. På Motormännens hemsida finns också detaljerade rapporter från varje län.
Diskutera: Hur är vägarna där du bor?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"med hjälp av en smartphone-app som registrerar vibrationerna från vägarna, " - Då är frågan, vilken bil körde de? Vilken däckdimension? Dessa faktorer är viktiga när vi talar om vibrationer från vägen; en bil som är bra på att absorbera vibrationer gör vägen bra, en bil som är sämre på detta gör vägen sämre.
Europas sämsta vägar är ett faktum, och det kommer bara att förfalla ytterligare.
"Ladorna" är självmant tömda. INGET reformutrymme finns.
Inga pengar för förbättringar eller ens bibehållande av befintlig sjukvård, välfärd eller infrastruktur.
Varför klagar folk? De ville ju ha det så här, gapa och svälj.
Det vi ser nu är resultatet av Alliansens skattesänkningar och utförsäljning av samhället, det har inneburit sänkt standard på alla områden.
Hög standard på statliga vägnätet? Det är ju dubbdäcksrännor och lapptäcke överallt.
Fantastiskt roligt att köra på fina vägar så fort man kommer utanför Sverige, ja till och med bara att köra över bron till Danmark så blir vägarna genast enormt mycket bättre.
Hm! En tredjedel av Sveriges yta saknas ju i undersökningen...
Undrar varför det händer olyckor på dåliga vägar? Trafikverket har då svar på det, hastigheten är för hög så vi får sänka till 30 km/h så alla ser alla potthål.... Snart kommer nötterna på Trafikverket ge detta svar...
Det står i artikeln att det är 3 ggr större risk att dödas i en trafikolycka i Jämtland jämfört med Stockholm om man ser till folkmängden. Och det stämmer. Jag tycker att man i stället borde räkna efter trafikarbetet i länen. Räknar man så är det nästan ingen skillnad mellan Jämtland och Stockholm.
Skulle man fördela pengarna till vägunderhåll beräknat på trafikarbetet skulle t.ex. Norrland få c:a 27 % mer i underhåll än om det beräknas på folkmängd. Och det behövs.
I Jämtland har man ju hastighet på vägarna. Här i Stockholm står det mest still! Många olyckor här kan räknas som parkeringsskador!
Vägarna runt Stockholm, där jag bor, är usla med massor av potthål överallt som man måste sick-sacka mellan. Hur dåliga är då vägarna i norr, är det slukhål mitt i väen?!? Inte ens nya vägar kan de bygga bra. Ta t.ex. den nya delen av E18 förbi Hjulsta/Tensta/Rinkeby till E4:an, där är broskarvarna så klantigt gjorda att man helst skulle krypköra över. Problemet är inte säsongsberoende utan det är lika illa hela året. Broskarvar i allmänhet är ju något som vägarbetarna/Vägverket inte klarar av att bygga länge. Vart tar våra pengar vägen? Jag tror att mycket av dem hamnat bredvid just E18, i Hjulsta/Tensta/Rinkeby, i form av bidrag till de boende där.
Där kom den!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.