Den nya arbetsrollen innebär att identifiera potentiella utmaningar och hinder som kan uppstå när en tillverkningsanläggning ska upprättas.
Det kan bland annat handla om att säkra god tillgång till fossilfri el, eller att det ska gå snabbt att få tillstånd för att kunna starta tillverkningen.
– Sverige är på väg att bli en supermakt inom batteritillverkning. Det här är en industrigren som kan skapa nya jobb runtom i hela landet. Arbetet med de stora etableringarna ställer stora krav på samhället. Regeringen tillsätter därmed en samordnare med uppdrag att koordinera olika insatser som behövs för att förverkliga fordonsindustrins nyetableringar inom framför allt batteriproduktion, säger näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S).
I Skellefteå har Northvolt redan börjat tillverka batterier vid sin egna anläggning och i en nedlagd pappersfabrik utanför Borlänge ska företaget där göra katodmaterial och senare även celler. Tillsammans med Volvo ska Northvolt även etablera en storskalig batterifabrik i Göteborg, redo att börja producera elbilsbatterier 2025.
Volvokoncernen har valt Mariestads kommun som tillverkningsplats för att säkra tillgången på batterier till sina eldrivna modeller. Lastbilsföretaget Scania ska vid en ny fabrik i Södertälje montera ihop batteripaket med beräknad full drift vid 2023.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (24)
- 10 augusti 2022 Mäkinen Tågpendling mellan…
- 10 augusti 2022 Jag tycker det är lite…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.