Ett kinesiskt företag planerar att starta tillverkning av batterier till elbilar på Saabs gamla fabriksområde i Trollhättan.
Följetången kring Nevs (National Electric Vehicle Sweden) fortsätter. Företaget som köpte resterna av Saab 2012 har tecknat ett nytt avtal med ännu en kinesisk investerare.
Den här gången är det ett kinesiskt investeringsbolag, GSR Capital, som pumpar in 500 miljoner dollar i Nevs. Det motsvarar ungefär fyra miljarder kronor.
I utbyte får GSR Capital aktier i Nevs.
Samtidigt meddelar Nevs att den nya investeraren har planer på att starta tillverkning av elbilsbatterier i Trollhättan.
Tanken är att fabriken ska sätta ihop batterier till Nevs elbilar, som baseras på gamla Saab 9-3 och ska byggas i Kina, men också till elbilar från andra märken.
Diskutera: Vad tycker du om planerna?
Den här gången är det ett kinesiskt investeringsbolag, GSR Capital, som pumpar in 500 miljoner dollar i Nevs. Det motsvarar ungefär fyra miljarder kronor.
I utbyte får GSR Capital aktier i Nevs.
Samtidigt meddelar Nevs att den nya investeraren har planer på att starta tillverkning av elbilsbatterier i Trollhättan.
Tanken är att fabriken ska sätta ihop batterier till Nevs elbilar, som baseras på gamla Saab 9-3 och ska byggas i Kina, men också till elbilar från andra märken.
Diskutera: Vad tycker du om planerna?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Batterier behöver monteras lokalt så på det sättet är det bra. Jag är dock inte lika positiv till den kinesiska dominansen i tung industri, men samtidigt måste marknadskrafterna få råda för att hålla världen sund.
Jag är inte positiv till kinesisk dominans överhuvudtaget!
Och absolut inte när den dyker upp allt närmare.
GSR Capital är formellt ägt av provinsen Hubei - i praktiken Staten China.
GSR Capital har pumpat in liknande summor i batterifabriker i andra länder. China flyttar fram positionerna.
Jag läser från och till om kinesiska etableringar utanför Kina men jag har aldrig läst att dem har förverkligats.
Varför skulle Kina med sina låga tillverkningskostnader och låga fraktpriser lägga produktion utomlands?
Jag tänker lite att initialt vid sådana här etableringar så brukar det finnas pengar med i leken där landet ifråga bjuder till med etablerings stöd för att få till stånd en produktion som ger arbetstillfällen o annat gott.
Sedan så vänder Kina av något skäl på foten och precis som med att de kopierar kända och populära varumärkes produkter så går de fri men att pengarna de sitter stadigt i näven...
Kan ha väldigt fel här men jag har i en rad år läst Israel. Iran ,Turkiet och fler länder men inget har förverkligats av dem stora trummor som slog.
Jag glömde....
Huvudägare till NEVS är sedan några år Staten China - via några statliga bolag. Se årsredovisning.
Rättelse att i Afrika så har Kina etablerat sig stort men kostnaderna där är också lägre än i Kina och att råvarutillgångarna står runt hörnet.
Tjalle. Kina är en fejk demokrati med en fejkad privat näring som = Staten.
Strålande! Stefan Löfven - känd svetsare, bosatt i Stockholm - råkade titta förbi när man skrev under avtalet. Han har säkert gjort saker bakom ridån för att få China att investera i batterifabrik, även om man kan tycka att han borde ha viktigare uppgifter än att titta på när avtal signeras......
Nej Tjalle det är inte kinesiska staten som äger NEVS. Huvudägare är Kai Johan Jiang genom National Modern Energy Holdings.Ltd. Kinesiska staten äger däremot aktier i NEVS via andra bolag.
Så många bud det har vart på resterna av SAAB i alla dess former.
Helt galet...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.