ProCeed är ingen vanlig kombi utan en ”Shooting Brake” Kia valt att kalla den. Coupé-kombi-karossen ska slå an en sportigare ton och i bagageutrymmet får det plats 594 liter, att jämföra med de 625 liter som Sportswagon-karossen av Ceed sväljer.
Nu börjar ProCeed säljas i Sverige, och här kan köpare välja på två utföranden – båda bensindrivna med automatisk växellåda i sju steg. Det är antingen GT Line, en 1,4 liters turbo på 140 hästkrafter och maximalt vridmoment 242 Nm, eller GT-versionen som har en 1,6-liters turbomotor på 204 hästkrafter och 265 Nm. ProCeed GT Line kostar 249.900 kronor och ProCeed GT kostar från 295.500 kronor.
Vi Bilägares provkörning av Kia ProCeed kan du läsa om här.
Diskutera: Vad tycker du om Kia ProCeed?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Smart att ändra lite på karroslinjen, ge den ett tuffare namn, fortfarande samma motor och komponenter och höja priset...
Jag körde bakom en sån här i går i Helsingborg, var faktiskt ganska snygg irl bakifrån och snett bakifrån iaf, såg den aldrig framifrån.
Jag såg att vanliga Ceed kombi testas som laddhybrid i norra Sverige (Silvervägens Industriområde) och den kanske kommer i denna kaross också.
Denna har väl lite bättre standardutrustning än vanliga kombin så prisskillnaden kan möjligen motiveras en aning i alla fall - frånsett formgivningen. Fanns inte hos den ena av våra Kia-handlare i deras hall i förrgår men den lär väl komma under veckan.
Kul med tillverkare som tar ett koncept, shooting brake, som alla andra bara producerar dyrt och exklusivt och gör det lite folkligt. Lite som när mazda skapade en sportbil med vettig prislapp en gång i tiden :)
Samma trista hängrövsdesign som MB med flera. Det börjar bra, men slutar utför...
De har tydligen kikat på Mercedes CLA kombi.
En kvinnlig kollega berättade för mig att hon hade sett att KIA kommer med en skitsnygg kombi. Då måste den väl vara snygg?
@hultarn,ja hängrövdesignen är ingen hit.
En stor halvkombi, som en rundare version av Chevrolet Citation från 1979, eller Renault R20/30. Men lägre i tak.
Den var inte lika hängrövad som CLA. Men det är nåt med att klämma in något som är snyggt på en fem och en halvmeters-bil på en meter kortare bil. Blir inte elegant på samma sätt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.