Kia gör ett försök med temat i modern tappning men har denna gång valt att inte klä Ceed i snitsig coupékostym. Företagets interna marknadsundersökningar visar att kombin gör sitt återtåg bland europeiska bilköpare och att coupé- och cabrioletkarosser är allt mindre intressanta. Därav beslutet att göra nya ProCeed som en Shooting Brake, en coupé-kombi i stil med Mercedes CLA Shooting Brake men till ett mer överkomligt pris.
– En känslomässig kombi, utropar Kiafolket nyfrälst, innan vi släpps ut på vägarna runt det europeiska huvudkontoret i Frankfurt i kraftigt zebramaskerade exemplar.
Det är bakdelen som är ny. Från B-stolpen och framåt är ProCeed samma bil som Ceed. Avståndet mellan hjulaxlarna är detsamma som på kombiversionen och även motorer, växellådor och fjädringskomponenter har flyttats över. Vi kör toppversionen GT med sjustegs dubbelkopplingslåda och den starkaste bensinmotorn i programmet.
"Komforten har absolut prioriterats ned för en sportigare känsla."
Fjädringen är hård och tillsammans med lättmetallfälgarnas tunna däck blir färden stötig. Komforten har absolut prioriterats ned för en sportigare känsla. Kursstabiliteten är fin och när trafiken lättar ett ögonblick på Autobahn ger vi full gas och når strax hastigheter långt över 200 km i timmen. Prestandasiffrorna är ännu inte släppta men ProCeed GT är en väldigt pigg bil. Även i höga farter känns bilen stabil och vindbruset från takstolpar och backspeglar är väl dämpat. Kia har tidigare haft problem med däckbuller på grov asfalt men Vi Bilägares test i nr 12/2018 visar att man bättrat sig.
Framstolarna är kraftigt skålade och man får inte vara alltför bred om ryggen för att få plats. Själva sittkomforten är bra och generösa inställningsmöjligheter av stol och ratt gör det enkelt att hitta en bra körställning. Instrument och reglage fungerar väl. Kia använder sig av ett infotainmentsystem med högt placerad pekskärm som är enkel att läsa av och använda. Det finns dessutom fysiska knappar som styr de flesta funktioner inklusive ljud och klimatanläggning. Det gör anläggningen enklare att använda under körning.
I baksätet är det rymligare än vad man kan tro med ledning av den kraftigt sluttande taklinjen. Huvudutrymmet räcker men man sitter lågt. Också bagageutrymmet klarar mer än man kan ana vid en hastig blick. Enligt mätnormen VDA ryms hela 594 liter bagage vilket inte ligger ”riktiga” kombibilar efter.
Det ska bli spännande att se hur Kia lyckas med försäljningen av ProCeed i kombilandet Sverige.
Diskutera: Vad tycker du om Kia ProCeed?
Pris, från kr: 249.900 (provbilen 295.500).
Säljstart: Vårvintern 2019.
Mått, cm: L 460/B 180/H 142.
Bagagevolym, l: 594.
Tjänstevikt, kg: Ej fastställd.
Motor: Tvärställd, rak, direktinsprutad fyrcylindrig bensinmotor med turbo. Volym 1 591 cm3. Max effekt 204 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 265 Nm vid 1 500–4 000 v/min.
Kraftöverföring: Sjustegs dubbelkopplingslåda. Framhjulsdrift.
Prestanda: Ej fastställt.
Deklarerad förbrukning: Ej fastställd.
CO2-utsläpp: Ej fastställt.
Konkurrenter: Mercedes CLA Shooting Brake, Ford Focus Kombi Active, Mini Clubman.
Plus: Utrymmen, motor och växellåda, förarmiljö.
Minus: Hård fjädring, fånigt fejkmuller.
Vad nytt?
Snitsig coupé-kombiversion av nya Ceed.
För vem? Stilkänsliga kunder med stort utrymmesbehov.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.