Svenska uppstickaren Ecoist, baserat i Ängelholm, har börjat sälja en trehjulig elbil med räckvidd på 18 mil.
Den bakhjulsdrivna elbilen heter Ecoist Tian och ska i första skedet byggas i 20 exemplar. Juridiskt klassas bilen som lätt motorcykel (L5e) och får köras på B-körkort. Toppfarten ligger på 110 km/tim.
Batteripaketet på 10 kWh ska alltså räcka för drygt 18 mils körning, men någon snabbladdning finns inte. Företaget använder så kallade litiumjärnfosfatceller.
– Det ger lite mindre energidensitet än litiumjonbatterier, och batteripacket går inte att snabbladda. Men det ger mycket mindre miljöpåverkan i och med att det krävs mindre energiresurser och mindre naturresurser, säger Ecoists grundare Thomas Koch till Ny Teknik.
Prislappen för Ecoist Tian ligger på 185 000 kronor.
Det har dykt upp flera små pendlingsbilar med eldrift de senaste åren, men alla har inte blivit verklighet. Vi har tidigare skrivit om retroelbilen Microlino som ska börja levereras under året.
Ett annat exempel är svenska Uniti som presenterat en ny stadsbil med eldrift, men företaget tvingades tidigare i år ansöka om rekonstruktion.
Läs också: Svenska uppstickaren Uniti ansöker om rekonstruktion
Längd: 3,30 m
Bredd: 1,46 m
Höjd: 1,33 m
Tjänstevikt: ”Mindre än 350 kg”
Toppfart: 110 km/tim
Räckvidd: 18 mil (oklar körcykel)
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Feltänkt. Knappast någon som har B-körkort betalar de här pengarna för detta fordon. Att köra 110 km/h med en bil som väger 350 kg kan väl liknas med vansinne.
De borde göra bilen till en mopedbil 45 km/h som allternativ till dagens dieseldrivna pappkartonger.
Kommer det en tjuga också?
Först tänkte jag att säkerheten är lika usel som på en mopedbil och därför borde den inte få gå fortare.
Men är den klassad som lätt mc så är väl säkerheten också att jämföra med en sådan.
Det blir dock lite skevt, den som kör lätt mc bär hjälm och oftast ett mc-ställ, men det gör knappast föraren av det här fordonet, alltså är säkerheten sämre än en mc!
Oj, detta hade varit framtiden...effektivt att kunna köra 1 mil på 0,5 kwh...men tyvärr faller hela konceptet på alla tyngre fordon som finns i trafiken. Ibland hade man bara velat skrota alla dagens bilar...de väger 20 gånger mer än lasten de skall frakta och säkerheten ligger i att bara bli tyngre och tyngre.
185.000 för en shoppingvagn? Med minimal plats att lasta sina inköp.
Ser inte ett dugg intressant ut.
Ja, faktiskt då åker jag hellre MC. Tror det är säkrare. Såg en liknande bil, Spira, från Kalifornien som byggs av återvunnen skumplast och de hävdar att det är "världens säkraste bil"...
Har mycket svårt att tro att det är säkrare att åka MC än i denna bil-liknande farkost. Sen om den är värd 185.000 kr är en helt annan sak. Plats för 2 (med nån form av säkerhetsbälten) och lite bagage enligt företaget...
@Pi, du kan ha rätt, den är ju uppbyggd kring en ram som kan fungera som skydd motsvarande ett mc-ställ och det finns ju dessutom ett skal som ger ett visst skydd.
Jag kom också att fundera på Morgans Three-Wheeler som ju inte heller ger mycket mer skydd än ett mc-ställ, men mycket beror ju på hur krocken ser ut.
Men största problemet är nog huvudskyddet där mc-föraren bär hjälm, men hur bra skydd har huvudet här?
Men klassas den som mc bör ju föraren enligt lag bära hjälm.
För alla som pendlar långt varje dag så räcker detta fordon som borde vara betydligt säkrare än en MC. Det finns flera fordon med 3 hjul som ska vara väldigt roliga att köra. Priset är nog väl högt för att det ska bli någon volym för ett vardagsfordon. Har inte koll på vad en ny tung MC kostar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.