Volvo sålde fler bilar än någonsin tidigare under 2014, mycket tack vare den starka försäljningen i Kina.
Volvo satte säljrekord med 465 866 bilar under 2014, det är en ökning med 8,9 procent jämfört med 2013. I Kina, som är Volvos största marknad, såldes det över 80 000 bilar. Samtidigt har försäljningen i Europa också ökat och Volvo har nu haft konstant stigande försäljning sedan juli 2013. Detta har inneburit en vinst på drygt 2,2 miljarder kronor under 2014.
Volvo menar också att de senaste årens investeringar kommer att ge frukt under 2015, vilket alltså kan tolkas som att de tror sig kunna växa ännu mer under det kommande året.
Diskutera: Vad tror du att Volvo kommer presentera för nyheter under 2015?
Volvo menar också att de senaste årens investeringar kommer att ge frukt under 2015, vilket alltså kan tolkas som att de tror sig kunna växa ännu mer under det kommande året.
Diskutera: Vad tror du att Volvo kommer presentera för nyheter under 2015?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nya XC90 kostar drygr SEK 120 000:- mer än gamla modellen i Australien. Är det likadant på alla marknader så finns nog goda möjligheter att öka vinsten.
Hur stor vändradie har en XC90? XC60 ligger på 12 meter... pinsamt dåligt. Liknelsen med en traktor är inte långt borta.
XC90 är nog en viktig modell, men Volvos viktigaste/mest säljande är väl ändå XC60.
Så när den förnyas och även S/V60 då bör volymerna kunna stiga.
Bråttom att ta fram en XC40 också.
Glömde svara på frågan:
Vad tror du Volvo kommer presentera för nyheter 2015 ?
S/V90 ! (om de inte dröjer till nästa år...)
Styggav.. XC60 har 11,7. XC90 11,9. Som jämförelse. VW toareg 11,9, BMW X5 12,8, Audi Q5 11,6 (hittar inga data för Q7). Så vad försöker du visa egentligen?
Ja man kan bara hoppas att volvo fått ordning på fyrhjulsdriften. Vet inte hur många hylsor, vinkelväxlar och till o med automatlådor som jag bytt på xc-bilarna. Men på den nya bilen kanske det håller bättre.
Volvo blir allt mindre av ett svenskt företag, genom att deras nya hemmamarknad är Kina så tror jag att det fortfarande bara är en tidsfråga innan verksamheten flyttar dit. Även om Europa upplever en lätt stigande försäljning i Europa så är den europeiska marknaden begränsad och kommer knappast att återgå till de stora nivåer som fanns bara för några år sedan. Europa befinner sig fortfarande i en ekonomisk kris och tillsammans med ökande pålagor skattemässigt och skärpta krav på bilfabrikanterna gällande miljö - så leder detta till högre bilpriser vilket lägger ett tak på den europeiska försäljningen. Nu sker visserligen en omstrukturering från bilarna i mellanpris till premiumklassen, men marknaden som helhet (alla bilklasser tillsammans) har mognat och nått en mättnad. Lägg därtill till problemen mellan EU och Ryssland som kan lägga sordi för Volvo på grund av att Ryssland har för Volvo haft en viktig premiumförsäljning. Framförallt är det Volvos XC-modeller som har gått bra till nyrika Ryssar, men nu dyker den ryska ekonomin.
c k. Det är väl den nya åtta stegade lådan som är från. Aisin? Och lådorna i de äldre xc bilarna är inte dåliga. Problemet är när hylsan och ofta vinkelväxel till fyrhjulsdriften ger med sej. Det tar ibland lådan också. Vi var många som skakade på huvudet när den nya haldex version fem kom. Istället för att förbättra hållbarheten har man försämrat den bara för att spara några ynka drppar bränsle. Jag vet bilar från volvo och haldex fem som kostat 60 -70 tusen att reparera. Inte kul för leasingbolaget som betalar fakturan. Personligen skulle jag aldrig välja haldex fem o det är oroväckande att det sitter i den nya xc90 likaså.
Aisin gör bra lådor. PSA-gruppen köper sina automatlådor därifrån och har utökat sin beställning genom att deras EAT-låda nu från 2015 används över i stort hela modellprogrammet, om än inte till de allra motorsvagaste varianterna.
Raphael. De allra flesta lådor är bra. Problemet är när de kopplas ihop med fel drivlina. Ta den äldre volvo s80 t6. Låda från Aisin men ofta lådbyte då motorn var för stark kontra vad lådan var dimensionerad efter. Hos xc bilarna är det heller inte fel på lådan. Den håller. Men om hylsan går i fyrhjulsdriften och inte lyckas rädda vinkelväxel som det egentligen är meningen att den ska göra så finns det risk för att lådan går också
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.