Euro NCAP krocktestade 17 nya bilmodeller förra året, varav 14 fick toppbetyget fem stjärnor. Det är slutsatsen när organisationen nu sammanfattar året.
De tre modellerna som inte lyckades nå toppbetyg var Honda ZR-V, Hyundai Kona och Vinfast VF8. Samtliga fick fyra stjärnor.
Den nyutvecklade Hyundai Kona var faktiskt nära ett trestjärnigt betyg men slutade med en fyra. Resultatet är ingen större förbättring jämfört med gamla Kona och beror främst på de olika förarassistanssystemen, men också på resultatet vid en krock med oskyddade trafikanter.
Även Honda får bakläxa för assistanssystemen. Vinfast fick kritik för veka säkerhetsbälten.
Allra bäst gick det för Volkswagen ID.7 som får mycket höga betyg i alla kategorier, inte minst eftersom den bedöms vara relativt ”snäll” mot andra trafikanter vid en olycka. Den smiter före Nio ET5 med en hårsmån.
Euro NCAP uppmärksammar också att trenden mot högre och tyngre bilar fortsätter. ”Elektrifieringen har adderat omkring 200 kilo till den genomsnittliga tjänstevikten, vilket förvärrar oron kring säkerheten för utsatta trafikanter”, skriver organisationen.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (19)
- 2024-02-03 12:02 AL Säkerhet är viktigt, vad…
- 2024-02-03 10:42 Mr Snoid skrev: A.L frågan…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.