Nästa artikel
Kritik mot suvar i krocktest – Hyundai nära tre stjärnor
Nyheter

Kritik mot suvar i krocktest – Hyundai nära tre stjärnor

Publicerad 6 december 2023 (uppdaterad 11 december 2023)
Stora och tunga suvar utgör en trafikfara för mindre bilar och fotgängare, enligt Euro NCAP. Samtidigt får Honda och Hyundai bakläxa i krocktest – medan Volkswagen får beröm.

På onsdagen publicerade Euro NCAP resultatet av elva nya krocktester varav nio är antingen suvar eller så kallade crossovers. Bara tre av dem väger under två ton.

Att försäljningen av suvar fortsätter ligga på en hög nivå innebär att säkerhetsriskerna för andra trafikanter ökar, enligt Euro NCAP. Organisationen har tidigare fått kritik för att vara orsaken till att nya bilar blir större och tyngre på grund av tuffare krockkrav, men det avfärdas av Euro NCAP:s generalsekreterare Michiel van Ratingen.

– Så har det aldrig varit, och ökningen i bilarnas tjänstevikt vi ser numera är definitivt inte säkerhetsrelaterad. Det handlar om kundernas önskemål och elektrifieringen, med allt större batterier som ska minska kundernas räckviddsångest, säger han.

Volkswagen ID.7 fick ett av årets högsta testbetyg i Euro NCAP:s krocktest.

De flesta bilar som testades fick fem stjärnor, och där ingår bland andra BYD Tang, BYD Seal U och Xpeng G9 även om Xpeng kunde haft bättre skydd för fotgängarens huvud vid en påkörning. Vid krocktestet visade det sig också att en mindre krockdocka kan ”smita under” bältet vilket ökar skaderisken.

Även Mercedes EQE SUV och Kia EV9 fick fem stjärnor. Mercedes mittkrockkudde gav inte så mycket skydd som väntat. Smart #3, Volkswagen ID.7 och BMW 5-serie fick också fem stjärnor.

Betyget för ID.7 står ut i mängden som ett av årets högsta, enligt Euro NCAP. Modellen får också beröm för att den är relativt ”snäll” mot andra trafikanter vid en olycka.

Säkerhetsbältena sitter inte fast tillräckligt bra i Vinfast VF8.

Desto sämre gick det för nyligen lanserade Hyundai Kona Electric, Honda ZR-V och vietnamesiska Vinfast VF8 som samtliga får nöja sig med fyra stjärnor. Vinfast fick kritik för veka säkerhetsbälten.

Resultatet för Hyundai beskrivs av Euro NCAP som en ”riktig besvikelse” och inte någon större förbättring från gamla Kona. Den nya modellen var i själva verket nära att få tre stjärnor på grund av dåliga aktiva säkerhetssystem. Men även det passiva krockskyddet för vuxna och barn är betydligt bättre i exempelvis BYD Seal U.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (5)

  • 9 december 2023 Byd Seal blåser upp…
  • 7 december 2023 Jag förväntar mig att VW ska…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.