Nästa artikel
Säkrare bilar gör förare mer osäkra
Nyheter

Säkrare bilar gör förare mer osäkra

Publicerad 18 november 2010 (uppdaterad 18 november 2010)
Två av tre bilförare tar större risker på grund av den tekniska utvecklingen i nya bilar. Det visar en ny undersökning.

Nya bilar är i dag ofta utrustade med bland annat antisladdsystem, backvarning och filbytesvarnare.

Enligt en ny undersökning från försäkringsbolaget If har säkerhetstekniken bidragit till att många bilförare tänjer på säkerhetsgränserna.

Av 1 015 tillfrågade förare uppgav 64 procent att de inte längre har lika stora säkerhetsmarginaler när de kör bil. Åtta procent menar att de nästan helt bortser från riskerna på grund av säkerhetssystemen.

– Det här är allvarligt. I takt med att bilarna blir smartare så blir förarna slöare. Det är mycket vanligt att vi får in anmälningar om till exempel backningsolyckor med förklaringen ”jag såg inte att det stod en stolpe, bilen pep inte”, säger Dan Falconer, motorexpert på If.

”Vi litar för mycket på systemen”
Katja Kirscher, forskare på trafikforskningsinstitutet VTI, menar att tekniken kan invagga förarna i en falsk trygghet.

– Vi litar allt för mycket på systemen, men vad värre är att vi utnyttjar fördelarna. När vi vet att bilen har ABS-broms, antisladd så kör vi ofta lite fortare, säger hon till TT.

Diskutera: Har du mindre säkerhetsmarginaler på grund av säkerhetsteknik i nya bilar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-11-18 11:12
Gösta_L

Som rutinerad bilist har jag märkt av denna utveckling under en längre tid. Normalbilisten tar betydligt större risker och kör fortare idag än för 30-40 år sedan, framförallt den yngre generationen som bara upplevt de elektronikspäckade farkoster som är dagens bilar. De har helt enkelt svårt att veta var bilens gränser går, så detta i princip inte märks förrän det är för sent med dagens bilar. Det är en svår problematik att komma runt. En del av de moderna system är ju faktiskt av godo, exempelvis ABS. En återgång till att låta föraren köra bilen utan en massa "hjälp"-system tillsammans med dryga böter för hastighetsöverträdelser och risktagande kanske är melodin.

#2 • Uppdaterat: 2010-11-18 11:29
sweeny (ej verifierad)

vi kan ju också ta bort krockkuddarna och sätta dit en vass spik mitt i ratten, då skulle nog folk köra långsamt... eller varför inte ta bort vindrutan också, så fartvinden blir för jobbig så fort man kommer över styrfart.
Eller så kan man försöka inse att de moderna säkerhetshjälpmedel som finns faktiskt har utvecklats för att vara till nytta för oss.
det handlar inte om att vända teknikutvecklingen utan att utbilda i enlighet med dagens förutsättningar. det var faktiskt inte bättre förr, folk dog som flugor i trafiken.

#3 • Uppdaterat: 2010-11-18 13:22
Harry_1

Det är ju det jag alltid har sagt!
I vilket fordon kör man mest försiktigt, i en tanks eller i en Renault 4L fullastad med nitroglycerin?

#4 • Uppdaterat: 2010-11-18 14:33
Lennart.s (ej verifierad)

Utbildning och attityd!

1) Skapa möjlighet att på ett billigt sätt prova bilen på halkbana med hjälpmedlen bortkopplande.

2) Tala trafik och utbilda i trafik redan på högstadiet i skolan

3) Återkommande uppkörningar, exempelvis vid byte av körkort (var 10:e år)

#5 • Uppdaterat: 2010-11-18 16:01
S-E S (ej verifierad)

Ju fler tekniska "finesser" ju sämre förare. Ska man kunna utfärda körkort speciellt för förare av fordon med automatväxel, automatisk parkering, backsensor, anti sladd och automatbroms så att förarprovet består i att kunna hålla fordonet kvar på vägen? Vi är snart där om man inte besinnar sig. Trafikflyget har redan automatisk landning vilket är en "säkerhet" om piloten inte behärskar rådande situation.

#6 • Uppdaterat: 2010-11-18 19:22
Åke Ågren (ej verifierad)

Men för 30-40 år sedan fanns inte snökaos och blixthalka. Det är något Aftonbladet kommit på under senare år så fort temperaturen ska närma sig nollan. Förr hette det bara vinter trots att väglaget oftare var sämre.

#7 • Uppdaterat: 2010-11-19 08:06
Crister A (ej verifierad)

Måste hålla med dig Ake Agren.

#8 • Uppdaterat: 2010-11-19 18:20
S-E S (ej verifierad)

Håller helt med dig Åke Ågren. Förr åkte man på sommardäck hela året även om det var snöoväder eller "blixthalka", en "konst" som numera bortskämda bilister saknar utbildning för. Då fick man lära sig att anpassa farten efter väglaget inte dubblängden som nu.

#9 • Uppdaterat: 2010-11-19 20:14
Nithin

ESP el. antisladd är en MILSTOLPE för trafiksäkerheten.
För dig, mig och för våra nära och kära.
Detta kommer vi aldrig ifrån.

Problemet är att många biltillverkare gör det överaktivt.
Du blir sällan eller aldrig informerad om att du gjort ett gravt fel.
Bilen fixar till all vardaglig körning utan att du märker det på annat sätt än att lampan "blinkar ibland när det är halt"....

Du måste få ett uns av känsla av att du förlorat kontrollen innan systemet bryter in annars är effekten noll och igen.
Ni vet känslan av att greppet släpper, bilen går inte dit du vill och kontrollen är som bortblåst för bråkdelen av en sekund.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.