När krocksäkerheten i nya bilar testas är det ofta betydligt mer fokus på säkerhetsnivån i framsätet än i baksätet. Men både svenska Folksam och amerikanska IIHS har gjort egna satsningar på ”baksätessäkerhet”.
I en ny omgång har IIHS, ett amerikanskt institut som grundades av försäkringsbolagen, testat säkerheten i baksätet i 13 olika suv-modeller. Bara fyra av dem – Ford Mustang Mach-e, Tesla Model Y, Ford Explorer och Subaru Ascent – fick betyget ”bra”.
Krockdockan i baksätet har samma storlek som ett 12-årigt barn och för att få bra betyg ska inga större skador registreras varken på huvud, nacke, bröst, buk eller lår.
Sex av bilarna fick dåligt betyg och dit hör bland andra Jeep Grand Cherokee och Jeep Wrangler samt Mazda CX-9.
I bilar som är byggda 2007 och senare är risken för dödliga skador 46 procent större i baksätet än i framsätet, förutsatt att alla är bältade. Det beror inte på att baksätet blivit mer osäkert utan på att säkerhetsnivån i framsätet höjts kraftigt.
I testet körs bilen in i en barriär i 66 km/tim. 40 procent av bilens front körs in i barriären.
– Alla dessa bilar ger fantastiskt skydd för föraren, men bara ett fåtal erbjuder den säkerhetsnivån i baksätet, säger IIHS-chefen David Harkey.
Bra
- Ford Explorer
- Ford Mustang Mach-E
- Subaru Ascent
- Tesla Model Y
Marginellt
- Chevrolet Traverse
- Toyota Highlander
- Volkswagen Atlas
Dåligt
- Honda Pilot
- Hyundai Palisade
- Jeep Grand Cherokee
- Jeep Wrangler
- Mazda CX-9
- Nissan Murano
Källa: IIHS
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.