När nya bilar krocktestas är det främst skyddet i framsätet som tillverkarna fokuserar på. Skyddet för passagerare i baksätet är inte alls lika välutvecklat, enligt ett nytt krocktest som genomförts av amerikanska IIHS.
Ett av organisationens krocktester uppdateras nu för att komma tillrätta med att skyddet för baksätespassagerare halkat efter skyddet i framsätet.
I det första testet granskades krocksäkerheten i 15 kompakta suv-modeller. Bara två bilar, Volvo XC40 och Ford Escape (Kuga i Sverige) fick betyget ”bra”. Resten av bilarna ger inte tillräckligt skydd för passagerarnas huvud och nacke.
Enligt IIHS löper föraren i moderna bilar i dag 50 procent lägre risk att omkomma i en frontalkrock jämfört med för 25 år sedan.
– Vårt uppdaterade test är en utmaning för biltillverkarna att även ta de fördelarna till baksätet. Det utmärkta resultatet för Escape och XC40 visar att det är möjligt, säger David Harkey, ordförande för IIHS.
Högre risk för baksätespassagerare
Förr i tiden löpte baksätespassagerare mindre risk att omkomma i en frontalkrock än personer i framsätet, eftersom fronten på bilen ”knycklades ihop”. Tack vare deformationszoner och krockkuddar har skyddet i framsätet blivit betydligt bättre.
Men motsvarande framsteg har inte gjorts för baksätespassagerare, enligt IIHS tester. I bilar av modellår 2007 och senare är risken för dödliga skador 46 procent högre i baksätet än framsätet. Med det nya testmomentet hoppas IIHS snabba på utvecklingen.
Så bra är skyddet för baksätespassagerare enligt IIHS nya test.
Bra
- Ford Escape
- Volvo XC40
Acceptabelt
- Toyota RAV4
Marginellt
- Audi Q3
- Nissan Rogue
- Subaru Forester
Dåligt
- Buick Encore
- Chevrolet Equinox
- Honda CR-V
- Honda HR-V
- Hyundai Tucson
- Jeep Compass
- Jeep Renegade
- Mazda CX-5
- Mitsubishi Eclipse Cross
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (22)
- 15 december 2022 AL, vilka andra bilar är…
- 14 december 2022 Jag vet inte om jag fått så…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.