Saabs försäljning fortsätter att rasa. Det visar en rapport över årets tredje kvartal - som pekar på att Saab säljer en tredjedel färre bilar i jämförelse med samma period ifjol.
- Just nu är det väldigt osäkert framåt, vi tar månad för månad, säger Eric Geers, informationsdirektör på Saab, enligt Svenska Dagbladet.
Saabs kvartalsrapport visar att bilfabrikantens försäljning har minskat med 29,3 procent på den globala marknaden i jämförelse med samma period i fjol. Något som kan jämföras med den totala bilförsäljningen som minskat med 6,7 procent under samma kvartal.
- Vi tappar mest i England och Amerika, men ökar i Ryssland och österut. Vi satsar nu på att sprida volymen geografiskt, säger Eric Geers.
Den främsta anledningen till den försämrade försäljningen ska vara ett svagt modellsortiment. I dagsläget är det i princip bara 9-3 och 9-5 som säljer globalt - något som givetvis påverkar antalet sålda bilar.
Först nästa år skulle två nya modeller presenteras: nya 9-5 och 9-4X. Men nu kommer uppgifter som säger att modellerna försenas (se separat artikel) Återstår att se hur detta påverkar Saabs framtid.
Saabs kvartalsrapport visar att bilfabrikantens försäljning har minskat med 29,3 procent på den globala marknaden i jämförelse med samma period i fjol. Något som kan jämföras med den totala bilförsäljningen som minskat med 6,7 procent under samma kvartal.
- Vi tappar mest i England och Amerika, men ökar i Ryssland och österut. Vi satsar nu på att sprida volymen geografiskt, säger Eric Geers.
Den främsta anledningen till den försämrade försäljningen ska vara ett svagt modellsortiment. I dagsläget är det i princip bara 9-3 och 9-5 som säljer globalt - något som givetvis påverkar antalet sålda bilar.
Först nästa år skulle två nya modeller presenteras: nya 9-5 och 9-4X. Men nu kommer uppgifter som säger att modellerna försenas (se separat artikel) Återstår att se hur detta påverkar Saabs framtid.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Andelen bilar som Saab säljer förutom i Sverige är förhållandevis liten, men har betydelse när antalet sålda bilar minskar från Över 130.000 ex/ÅR till mellan 60 - 65.000 eX. I detta läge är det svårt att få nya modeller att ihop ekonomiskt för Saab. Ytterligare ett bekymmer är att märkestroheten bland köpare ute i världen förutom i Sverige, är så otroligt låg. Få Saabägare byter till samma märke.
I andra länder får man upplysningen att Opel/Vauxhall Vectra och Saab 9-3 modellerna är identiska rent tekniskt. Då är det inte att undra på att det går dåligt för Saab ute i övriga världen.
Eller som en säljare sa till mig på en fest vid ett tillfälle. Skulle alla som köper Saab veta att det egentligen är en förklädd Opel, skulle inte en kotte köpa en Saab. Man skulle då hellre köpa en billigare Opel i stället. Får kunderna reda på det är det kört för Saab! även i Sverige!!
PG Det där stämmer nog precis på pricken som den där försäljaren sa till dej. Vi Saab ägare här i Sverige har varit och är ganska så märkes fixerade att man inte tittar på andra märken vid bilbyte.(Talar om mig själv)Men jag skulle tro att det är så även med andra Saab ägare.
Det var min bror som fick mig att vakna eller rättare sagt Saaben när den skulle till verkstad titt som tätt för ett tag sedan och har sedan dess inte varit sig lik. Det var när jag fick låna min brors Toyota Avensis som jag upptäckte att det faktiskt finns andra märken än Saab som fungerar, och som fungerar bra ! Bara man vågar prova, och jag ska prova den nya Toyota Avensis i kombi version när den kommer i Februari enligt uppgift. Ska också prova nya Honda Accord kombi de närmaste dagarna som också verkar vara en fin bil.
Man frågar sig hur ska Saab möta denna konkurrens från exempelvis dessa japaner i längden. Jag tvivlar på att man klarar det i längden och med den försäljning man har nu och modellutbudet som är hopplöst föråldrat, det är tack vare oss Saabofiler som märket överlevt skulle jag tro. Vi är säkerligen en särart som varit Saab trogna men vi verkar bli färre och färre. Många går över till japanska bilar och tyska. Men för egen del tilltalar de japanska mig mer än de något stela och tråkiga tyskarna.
Jag tycker att det är oerhört beklämmande att till och med den skattefinansierade sektorn köper japanska Pellejönsbilar framför våra egna märken samtidigt som man "värnar" om den svenska arbetskraften ska förbli inhemsk dvs att produktionen av varor ska stanna kvar i Sverige. Alla konsumenter borde bojkotta tex Toyota så länge de ej tillverkas i Sverige eftersom varje köpt Toyota innebär att motsvarande svensk arbetare ej får producera en svensk bil tex en SAAB eller Volvo. Av detta följer att den svenske bilarbetaren tappar i lön så länge som vi köper Toyota istället för SAAB eller Volvo och i förlängningen blir de svenska bilarbetarna med sina drygt 180 000 svenska underleverantörer på SAAB och Volvo arbetslösa samtidigt som de måste försörjas via skattsedeln dvs de blir bidragsberoende.
Hur kan det komma sig att svenska staten och vi bilkonsumenter vilja medverka till att vi blir arbetslösa? Förstår vi inte bättre eller behöver vi konsumenter undervisas i konsumtionsval och de konsekvenser ditt och mitt val får för välfärden?
Nä, låt oss fatta ett beslut inom oss att vi vill ta ansvar för våra medmänniskor och miljö genom att köpa de varor och tjänster som produceras inom landet och samtidigt minska transporterna av bilar och dess reservdelar under dess livslängd tex Toyota som har transporterats ca 2 200 mil innan de till slut hamnar i Sverige.
Är det så underligt att offentliga verk, främst kommunala, satsar på Japanskt. De har sinne för ekonomi och driftsäkerhet. Till dig Kenneth och övriga Saabfantaster vill jag framhålla att Japanska bilar aldrig varit några pellejönsbilar. särskilt inte Toyota.
Tyska Auto-bild gjorde en enkätundersökning av bilar 3-7 år gamla. Denna enkätundersökning byggde på erfarenheter från ägare, verkstäder, (märkesoberoende) bilförsäljare.
Det visade sig att Toyota var i topp tillsammans med Opel med näst intill samma poäng. jag kommer inte ihåg inbördes ordning därefter, men ytterligare 2 japanska bilmärken fanns bland de 5 första. Därefter följde BMW, Mercedes, Audi, Audi. bästa Svensk var här Volvo på 11 eller 12 plats. Saab fanns inte med bland de 20 bästa.
Dessotom kommer med all sannolikhet mer av Saabs produktion läggas över till Tyskland.
Hade man från Saabs sida varit rädd om jobben, skulle man Tagit emot erbjudandet som GM hade om att tilverka Opel i Sverige.
Dock var Saabs ledning för stolta för att goda detta.
Jag kommer att köpa en Toyota nästa gång, detta trots sämre vägegenskaper o sämre komfort än ex. Opel och Saab.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.