2008 har varit dystert. Men nästa år ska nya 9-4 X och uppdaterade 9-5 vända förlust till vinst. Det förutspår Saab-chefen Jan-Åke Jonsson - som tror på ett framgångsrikt 2009.
- När de är utrullade ska vi visa svarta siffror för Saab, säger Jan-Åke Jonsson till Dagens Nyheter.
Det har varit ett dystert år för de svenska biltillverkarna. Både Volvo och Saab har redovisat svaga försäljningssiffror. För Volvo har det gått så långt att företaget tvingats till nedskärningar i personalstyrkan. Och Saab-chefen Jan-Åke Jonsson vill inte utesluta egna sparpaket.
- Det beror på hur lång nedgången är och är svårt att säga i dagsläget. Med ett skift kommer kostymen ner och vi har naturliga avgångar, säger Jan-Åke Jonsson.
Ändå ser Saab-chefen en ljusning. Nästa år kommer den nya modellen 9-4 X ut på vägarna, tillsammans med en uppdaterad version av Saab 9-5.
Då ska förlust vändas till vinst. Saab-chefen har fullt förtroende för företagets strategi, som är att fokusera på varumärket och att förnya bilarna.
- Men det tar tid att utveckla bilarna och under tiden påverkas det ekonomiska resultatet. Dessutom har valutorna gått åt fel håll för vår del med en ett svagare pund och en svagare dollar. På det har vi en finansiell kris som sätter ytterligare press, säger Jan-Åke Jonsson.
Men att det ekonomiska läget försämrats den senaste tiden får inte Jan-Åke Jonsson att dra ned på målsättningen inför 2009,
- Vi gör regelbundna förbättringar i produktiviteten och har en ganska flexibel produktionsapparat.
Det har varit ett dystert år för de svenska biltillverkarna. Både Volvo och Saab har redovisat svaga försäljningssiffror. För Volvo har det gått så långt att företaget tvingats till nedskärningar i personalstyrkan. Och Saab-chefen Jan-Åke Jonsson vill inte utesluta egna sparpaket.
- Det beror på hur lång nedgången är och är svårt att säga i dagsläget. Med ett skift kommer kostymen ner och vi har naturliga avgångar, säger Jan-Åke Jonsson.
Ändå ser Saab-chefen en ljusning. Nästa år kommer den nya modellen 9-4 X ut på vägarna, tillsammans med en uppdaterad version av Saab 9-5.
Då ska förlust vändas till vinst. Saab-chefen har fullt förtroende för företagets strategi, som är att fokusera på varumärket och att förnya bilarna.
- Men det tar tid att utveckla bilarna och under tiden påverkas det ekonomiska resultatet. Dessutom har valutorna gått åt fel håll för vår del med en ett svagare pund och en svagare dollar. På det har vi en finansiell kris som sätter ytterligare press, säger Jan-Åke Jonsson.
Men att det ekonomiska läget försämrats den senaste tiden får inte Jan-Åke Jonsson att dra ned på målsättningen inför 2009,
- Vi gör regelbundna förbättringar i produktiviteten och har en ganska flexibel produktionsapparat.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Volvo och Saab har ju fattat precis vad marknaden är ute efter nu förtiden...Ett par rejäla suvar (XC60 & 9-4x) som dricker ganska duktigt med soppa kommer ju att bli riktiga sälj framgångar...(detta är förstås ironi..) Kanske i Ryssland går det att sälja dessa bilar i stor skala men i övriga världen så tror iaf jag att det blir trögare.
Vore det inte smartare av Volvo och Saab att slänga på sina emblem på Focus respective Astra för att få fart på försäljningen istället.
Jo jag tror också att det borde till mindre bilar som alternativ. Astra, Corsa, Aveo, plattformar finns det ju att ta av inom GM. Det fattas bara att de tröga amerikanerna ger startskottet. Saab vill och kan utöka sortimentet med t.ex. en 9-1, 9-2. Det skulle gå att få avsättning för dem och oavsett om det är riktigt eller ej så har Saab högre status än Opel och Daewoo (även om den kallas Chevrolet i Europa).
Micke har rätt. Dessa suvar blir ju inga billiga ekonomiska fordon. Snarare "top of the line-priser" är att vänta även för de motorklenaste vad jag förstått. I dagens läge torde det bli tufft att sälja såna bilar i någon större volym. Men, de är snygga och förhoppningsvis behäftade med högsta kvalitet. Något annat vore katastrof med de priser de tänker ta ut för dessa bjässar.
Att satsa på suvar i dessa tider är verkligen att ha dålig tajming. Fast det finns möjligen en marknad i USA för mindre och snålare SUVar med amerikanska mått mätt. De kanske även går att sälja i Ryssland.
Både Saab och Volvo borde annars inrikta sig på mindre fordon och framförallt på bränslesnåla motorer. Där har man uppenbarligen inte varit framsynta nog. Men med sådana ägare som Saab och Volvo har kan man nog inte förvänta sig något annat.
Klart att Saab och Volvo behöver bilar som kostar över 400 papp. De behöver tjäna pengar och så länge det kostar lika mycket att skruva i en skruv i en billig bil som samma skruv i en dyr bil, är det inte mycket att välja på. Särskilt inte om man är en liten tillverkare.
Tricket är att få rätt köpare att vilja öppna plånboken. Vi vanliga svenssons är glömda för länge sen, både i Trollhättan och på Hisingen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.