Utöver det tidigare köpet av 1 300 bilar för 30 miljoner euro betalar nu Pang Da, som överenskommet, 15 miljoner euro för ytterligare 630 bilar. Bilarna levereras först i höst, men redan den här veckan når betalningen Saabs bankkonto.
Det var den 27 maj som en delegation från bildistributören Pang Da besökte Saabfabriken i Trollhättan. Samtidigt rullade produktionsbandet igång efter stoppet på sju veckor.
Pang Qinghua, vd för Pang Da, säger i ett pressmeddelande att visiten i Trollhättan stärkt tron att det var rätt beslut att inleda ett samarbete med Saab.
– Denna tilläggsorder är resultatet av mitt bolags övertygelse att Saab har rätt modellprogram för den kinesiska marknaden, säger Pang Qinghua.
Victor Muller, ordförande och tillförordnad vd för Saab, menar att beställningen inte bara visar potentialen för Saab på den kinesiska marknaden.
– Också att vi hittat rätt partner i Pang Da, säger Muller.
Svag Sverigeförsäljning
På onsdagen presenterades även majförsäljningen för den svenska marknaden – dystra siffror för Saab.
Endast 290 bilar från Trollhättantillverkaren registrerades under månaden, en minskning med 59 procent jämfört med de redan låga siffrorna från 2010. Magnus Hansson, chef för Saab Sverige, säger att han förstår de som tvekat i bilhallen med tanke på produktionsstoppet.
– Vad gäller försäljningen räknar med att vi nådde botten i maj och att vi nu tillsammans med våra återförsäljare kan börja arbeta oss uppåt igen, säger Hansson.
Diskutera: Hur ser du på Saabs framtid?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hoppas verkligen att Saab finns kvar i höst, annars har Muller lurat skjortan av Pang Da.....
Hmm blir inte det bara mellan 200 000-210 000 Svenska kronor betalt per bil i snitt på dessa två affärer?
Är det jag eller Saab som räknat helt galet då för det låter absolut inte som någon affär man kommer att kunna göra i närheten av någon vinst på då dagens Saabar väl i regel kostar betydligt mycket mer (det finns väl inte ens en enda modell under 230 000kr?) och ändå sålts med förlust?
Om jag har räknat rätt så kan detta tyvärr inte sluta på så många sätt i mina ögon för då är det Saab som är väldigt dåliga på att räkna eller vad säger ni?
Hanzzon, huvudsyftet med den här affären för Saab var väl att få in de pengar som behövdes för att kunna betala räkningarna och sedan få igång produktionen igen. Eller?
Till Hanzzon:
Självklart måste SAAB ge en återförsäljare ( som Pang Da är ) ett lägre pris än slutkund får betala. Att de betalar allt i förskott är också värt några extra kronor jämfört med om de betalt efter leverans mot faktura på xx dagar.
@Simon no1
Pang Da lämnade den 26:e maj in en ansökan till Riksgälden om att få köpa aktier i Saab Automobiles ägare, Spyker Cars, som snart ska byta namn till Swedish Automobile. Detta är en del i den uppgörelse som innebär att Pang Da ska få köpa in sig med en 24-procentig ägardel i Spyker.
Pang Da kommer att lura sig själva alltså...
@Hanzzon
Om jag minns rätt, så finns det något som heter skatt (alltså på bilarna) vid försäljning som är hög i Sverige. Vidare så tror jag att de svenska handlarna också vill tjäna en ganska bra slant vid försäljningen...
Ja usch och fy, att Pang Da köper ännu fler bilar och betalar i förskott måste vara något otroligt negativt för SAAB. Nu måste vi skynda oss att lägga ner SAAB fort som fan innan dom kommer på fötter.
(här vill jag gärna påpeka att ovanstående rader är att betrakta som ironi)
Helt otroligt att t.o.m när SAAB säljer bilar så kan vissa vinkla det till något dåligt.
I Sverige har vi moms på i princip allt vi köper. Bilar är inte undantagna. Normalmomsen är 25 procent (påläggsprocent) eller om man vill räkna på andra hållet 20 procent (om man känner till priset med moms). Det betyder att en bil som kostar 300.000 kronor har 60.000 i moms.
Sedan har "andra" motortidningar skrivit om att en återförsäljare har ungefär 12 till 14 procent i vinst på en bil.
Med andra ord en Saab som står på uppställningsplanen i Trollhättan är nog värd ungefär 200.000 kronor. Ekonomer använder ibland uttrycket "fritt fabrik" vilket avser det pris tillverkaren får innan alla mellanled ska ha betalt innan kunden står för slutnotan.
Hanzzon, så länge du inte vet vad en svensk ÅF betalar för en bil "netto" är det ju rätt så meningslöst att försöka gissa om en kinesisk ÅF betalar för mycket eller för lite för bilen. Givetvis ska de inte betala slutkundspris, då försvinner ju lite av idén med att vara just ÅF?
Självklart betalar vi skatt i Sverige och återförsäljaren tjänar några procent men det är nog inte helt gratis att exportera bilarna till Kina heller.
Sen antar jag att Kineserna inte alls bara vill ha närmare 2000st 9-3 sedaner utan säkert mestadels 9-5 som kan klassas som en lite lyxigare bil i Kina, en sån kostar vad jag vet från omkring 300 000kr standardutrustad i Sverige och Kineser som vill ha en lyxigare bil vill knappast ha standardutrustade bilar men det är ju vad jag tror, ni får gärna tro att det kommer att bli lönsamt men jag är inte alls lika övertygad om det då man ju inte heller sålt bilarna med vinst med de priser de haft hitills heller men vi kan ju hoppas att jag har fel.
Perspektiv. 630 bilar är ungefär hur många Golfar VW säljer i Sverige på 5 dagar...
80 000 bilar sa Muller för 2011.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.