Saabs ägarbolag Swedish Automobile har lämnat ett nytt förslag om ägarstruktur till tidigare ägaren General Motors. Planen innebär att kinesiska biltillverkaren Youngman och en icke namngiven kinesisk bank blir minoritetsägare i Swedish Automobile.
GM har tidigare nekat Youngman och återförsäljarkedjan Pang Da att ta över 100 procent av Saab, med hänvisning till en klausul mellan GM och Swedish Automobile som gör att den amerikanska biltillverkaren kan stoppa intressenter att ta över mer än 20 procent av Saab.
I den nya räddningsplanen blir Youngman delägare med 19,9 procent av aktierna samtidigt som den än så länge okända banken tar över 29,9 procent. Det innebär att Pang Da inte längre finns med i upplägget och att Swedish Automobile kvarstår som majoritetsägare.
Miljardlån ska lösas
Enligt ett pressmeddelande från Swedish Automobile omfattar affären även en kortsiktig lösning som möjliggör att Saab betalar de anställdas försenade novemberlöner.
Liksom tidigare avtalsförslag måste även det här godkännas av flera parter. Förutom GM måste också kinesiska myndigheten NDRC visa grönt ljus.
Den nya räddningsplanen röjer dock bort två potentiella hinder. Lånet på över två miljarder från Europeiska investeringsbanken, EIB, ska lösas, vilket innebär att EIB och Riksgälden inte behöver godkänna varje steg i processen.
Diskutera: Vad tycker du om Saabs nya räddningsplan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En kinesisk bank som skall köpa aktier i ett utländskt bolag (som inte är en bank)? Ställer mig synnerligen tvivlande. Svenska banker får inte äga aktier i bolag som är "ickefinansiella", mig veterligen. Men jag kan ju ha fel.....
VM kommer att fixa det här i slutänden, men han skulle behöva utrustas med turbo, som det är nu går det för sakta. Och vägen ser lång och kurvig ut.
"Inte mer än 20%" - den icke namngivna Banken skulle äga 29%.
Det är uppenbart att Banken representerar Youngman - det fattar GM - dom är - faktiskt - inte idioter.
Youngman/ Swan skall då - med hjälp av lån från Banken - satsa de SEK 10-20 miljarder som SAAB behöver de närmast åren. Swan kan inte satsa "sin del" - Youngman tar över
Det är INTE förvånande om GM nekar.
Läs DI och SvD - dom bekräftar mina farhågor.
Enligt TT 15:45 har tydligen GM nobbat även detta avtal.
Det spelar tydligen ingen roll vad det blir för avtal, nu gäller det att nobba!
Kan det vara så att GM ska vara med och hugga om det blir KK?
saabnisse; vid kk har GM inget att hämta. Däremot blir alla licenser återkallade och GM därmed skyddade avseende sin IP.
GM vill säkert att Saab klarar sig, så att man får in pengar på allt man säljer dit och i slutändan blir utlösta från sina preferensaktier.
Vad man inte vill, är att ställa upp på ett uppenbart dolt upplägg med en "bank", som både jag och Tjalle skrev. Risken för att stöta sig med SAIC är där alldeles för stor.
Om det är slut med Saab nu? Äh, den här såpan rullar vidare och blir mer och mer tragikomisk. Varumärket? I botten. Att tillverka bilar? Det har man nog glömt hur man gör vid det här laget. Att sälja bilar? Jo, jo.... lycka till.
GM har inte blockerat det ny upplägget
GM har inte fått frågan - än mindre hunnit ta ställning.
Audi: vad är IP för något? Har det något med GM:s teknologi till saab att göra?
Rustan, IP står för Intellectual Property (eller Immateriella rättigheter). I korthet, " kunskaper om hur man bygger en bil", i detta fall.
Aha...en dag när man lär sig något nytt är en underbar dag. Jag bockar och tackar!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.