Nästa artikel
Saab Parts gör ”piratdelar” till Volvo
Nyheter

Saab Parts gör ”piratdelar” till Volvo

Publicerad 14 november 2013 (uppdaterad 15 november 2013)
Saabs Parts gör inte lägre bara delar till Saabar. Igår döptes företaget om för att göra så kallade piratdelar till flera stora biltillverkare.

Enligt ekonomitidningen Dagens industri ska Saab Parts, som nu har döpts om till Orio, börja tillverka så kallade piratdelar till bilar från Volvo, Ford och Volkswagen. Orios vd Lennart Ståhl säger till DI att man ska sälja delar till stora aktörer och erbjuda både bra pris och kvalitet. Marknaden för piratdelar är dock tuff och det finns inga garantier för att Orio lyckas med försöket.

2010 försökte staten rädda Saab undan konkurs, bland annat genom att Riksgälden garanterade ett lån på 2,2 miljarder kronor från Europeiska Investeringsbanken. När Saab sedan gick i konkurs blev staten ägare av Saab Parts, som stod för huvuddelen av panten i lånet.

Enligt DI är piratdelsförsäljningen och namnbytet ett försök från regeringen att rädda skattebetalarnas pengar, eftersom värdet på Saab Parts sjönk drastiskt efter konkursen.

Diskutera: Hur ser du på att Saab Parts börjar tillverka piratdelar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-11-14 16:30
saabnisse

Det är ju riktigt att värdet på Saab Parts sjönk efter konkursen, men drastiskt?
Nej det tror jag inte.
Saab Parts har ju visat sig vara väldigt lönsamt och att man nu vill konkurrera med delar till fler bilmärken beror ju främst på att Saabarna inte går sönder så mycket som budgeterats! ;-)

#2 • Uppdaterat: 2013-11-14 19:26
Audi A5 SB

saabnisse, värdet på företaget ligger under det värde man bokförde bolaget vid tiden för lånet. Annars hade man sålt det. Jag vet... Företaget omsatte 2012 925 MSEK då och hade en vinst på 112 MSEK.

Normalt värderar man ett företag efter dess intjäningsförmåga baserat på mellan 5 och 10 år. I detta fall kan möjligen 10 år komma ifråga = värdering ca 1 miljard. Det är långt ifrån lånets värde och därför försöker man öka värdet för att vi skattebetalare inte ska få betala för detta.

#3 • Uppdaterat: 2013-11-14 19:33
Gunnar Lindberg

Ett företag som Saab Parts värderas inte enbart efter intjäningsförmågan. En betydande del av värdet finns i sådant som företaget äger och kan avyttra, t ex fastigheter och maskiner.

#4 • Uppdaterat: 2013-11-14 19:45
Audi A5 SB

Gunnar Lindberg; så varför säljer man inte företaget då?

Jo här har du svaret: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/perspektiv-saab-parts-nu-klar-staten-upp-bruden-for-forsaljning_8723284.svd

Eller; "När Riksgälden tog över bolaget i juni 2012, ett halvår efter konkursen, och inga Saabar producerats på över ett år, var värdet enligt flera källor nere på runt 1 miljard kronor. "

#5 • Uppdaterat: 2013-11-14 20:24
Gunnar Lindberg

Audi A5 SB: jag kan inte svara på varför man inte säljer företaget. Kanske för att slippa bokföra en förlust? Kanske för att man hoppas på en värdestegring?
Allt jag gjorde var att påpeka att det finns fler faktorer än intjäningsförmågan som påverkar ett företags värde.

#6 • Uppdaterat: 2013-11-14 20:30
Audi A5 SB

Gunnar Lindberg frågar: "Audi A5 SB: jag kan inte svara på varför man inte säljer företaget. Kanske för att slippa bokföra en förlust? "

Svaret på frågan är ett ja; det finns inga köpare som vill betala över 2 miljarder för företaget.

#7 • Uppdaterat: 2013-11-15 06:29
andnet

Såklart behöver man bredda sig med att tillhandahålla reservdelartill fler märken eftersom det inte tillverkas några SAAB längre,. Förhoppningsvis kommer NEVS att ändra på det men det vet vi ju inte ännu.

#8 • Uppdaterat: 2013-11-15 08:09
Mistro

Själv är jag ju helkass på företagsekonomi men det måste väl vara vinsten som räknas? Det finns ju företag som omsätter Miljarder men som ändå kanske bara har ett par miljoner i vinst. Samtidigt omsätter andra företag betydligt mindre men har en enorm vinst.

Så länge som det finns saabar kvar som rullar så måste ju någon tillverka reservdelarna och om det sen är i en liten eller stor omfattning kan ju inte spela så stor roll för vinsten?
Möjligtvis får väl i så fall det företag som vill överleva anpassa sina kostnader efter intäckterna vilket Saab tyvärr inte var någon världsmästare på.

#9 • Uppdaterat: 2013-11-15 08:54
Peter i Sydney

Det måste väl vara helt rätt att bredda kundbasen med delar till andra märken. Då Saab inte producerar några nya bilar så kan man inte överleva på sikt med bara Saabdelar.

#a • Uppdaterat: 2013-11-15 10:04
saabnisse

andnet "reservdelartill fler märken eftersom det inte tillverkas några SAAB längre"
Men snart!

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.2528816-nevs-bekraftar-leverantorer-redo

Kanske?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.