Kinesiska Youngman pumpar in nya pengar i Saab. En första betalning har överförts till Saabs konto.
På en informationssajt för Saabanställda bekräftades på tisdagsmorgonen att biltillverkaren Youngman genomfört en första delbetalning till Saab. Beloppet är ännu okänt.
”Arbetet med att säkra resten av den finansiering som krävs för att kunna betala löner och fortsätta rekonstruktionen fortsätter och går stegvis framåt”, skriver Saab.
Samtidigt bekräftar Skatteverket att Saab nu betalat sina skatter och avgifter. Nu återstår utbetalningar av lön för november och december.
Diskutera: Varför vill Youngman investera i Saab?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Då får dom väl växla över till Svenska pengar då i banken.
Youngman har ju redan skickat in en hel del pengar till Saab.
De har inte råd att låta Saab gå i KK, de skulle förlora alla pengar de investerat, de skulle förmodligen missa chansen att komma över någon Saabteknik, de skulle förlora rätten till Saabnamnet, men det gör kanske inte så mycket i Kina, men vad som är värre, de skulle förlora ansiktet och det är minst lika allvarligt i Kina som i Japan.
Håller inte med Saabnisse om att kineserna har problem med att "förlora ansiktet". Tvärtom! Kineserna är ruggiga gamblers som hela tiden startar nya affärer, fullt medvetna om att några går åt pipan. Om man ständigt har 10 olika affärer i gång och kalkylerar med att tre går åt skogen så har man dock 7 kvar som ger vinst. Youngman vet något som vi inte vet, det kan du vara säker på.
SAAB - On the Move -
Jag tror fortfarande att SAAB överlever och vet att de gör väldigt bra bilar. Jag frågade härom månaden en taxi kille i Halmstad som köppt den nya SAAB 9-5 Biopower va han tyckte om bilen å han var lyrisk över dess utrymme, vägegenskaper och att den, trot eller ej, bara drog runt 0,9 - 1,0 liter etanol per mil med automatlåda! Vid detta tillfälle hade bilen gått strax över 10 000 mil å jag ser bilen lite då å då i stan.
"Varför vill Y investera i SAAB"
Y är framgångsrik busstillverkare.
Y har låtit Lotus Engineering modifiera en Proton till XYZ Lotus, som dom säljer sedan ett år tillbaka - utan framgång.
Y inser att dom behöver:
-modern teknik - inklusive "moderna drivlinor" - det är svårare /dyrare att utveckla motorer/vxl än bilar.
-ett företag som kan utveckla flera bilar - Lotus Engineering tar hutlöst betalt.
-gärna ( men kanske inte helt nödvändigt) ett erkänt varumärke.
Om dom inte kan visa för NDRC att dom har ett "bra koncept", får dom inte fortsätta tillverka personbilar.
Problem:
-Phoenix är inte helt färdigutvecklad - sista året har kritisk hjälp från leverantörer uteblivit
-ingen - inte ens SAAB - vet riktigt hur konkurrenskraftig Phoenix är.
-Phoenix använder sig av drivlinor från GM - förutom BMW 1.6 bensinmotorer.
Sist, men inte minst: det är inte självklart att GM - utan strid - accepterar att Phoenix är en SAAB-plattform - även om man byter ut alla drivlinor.
Någon skrev att Phoenix är en bottenplatta - det är fel - Phoenix är en plattform/ arkitektur =80% av bilen. "Alla" har plattformar- utom kineserna.
Bra skrivet Tjalle, så slapp jag :-)
Vad jag inte kan begripa är varför Saab fortfarande inte har varslat en enda anställd. Nu har fabriken stått still i över ett halvår och ändå varslar man inte. Det är helt obegripligt eftersom det hela tiden handlar om att månad för månad jaga pengar till löner åt folk som inte jobbar.
Är det någon som kan förklara detta för mig?
Rustan, de flesta på linan har lång uppsägningstid (uppsägning gjord av Saab p.g.a. arbetsbrist), allt från 3 månader till 1 år (beroende på anställningstid och ålder). Eftersom man i inget läge trodde att linan skulle stå still annat än en kortare period, torde greppet att varsla personal vara högst kontraproduktivt. Förutom "dålig stämning" skulle man snabbt förlora de yngsta (med kort uppsägningstid i omvänd riktning, kanske bara någon månad) och bästa. Allt detta skulle leda till lång uppstart av produktionen.
Just nu är väl läget lite annorlunda. fabriken lär väl stå still i ett antal (4?) månader till, även om man får fram finansiering i stor skala innan årsskiftet. UL lär behöva ett antal månader för att komma igång efter att man har anpassat sig efter den mindre kostymen (vilket man gjorde ganska snart efter produktionsstoppet).
Hela historien är olycklig inte mins för de anställda som varje månad tvingas vänta påsina lönepengar. Det hela verkar vara ett spel för galleriet. Muller gör hela tiden ändringar i sista minuten. Ändringar som räddar Saab undan konkurs om än tillfälligt, gör ju ingen anställd lika glad som om denne fått pengar att köpa julklappar för, vilket skulle vara fallet vid en konkurs.
Sedan kan man undra över Mullers agerande
Mullers agerande eller Yongmans verkar vara typen minsta möjliga insats för varje uppkommen situation . Är det f ör att vi ska tro M om gott i det fall Lofalk avbryter rekonstruktionen på fredag?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.