Nästa artikel
SAAB: "Extremt lite tid"
Nyheter

SAAB: "Extremt lite tid"

Publicerad 1 december 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
"Det känns väldigt bra att GM ser vår potential. Men det är extremt lite tid", det säger Gunilla Gustavs på Saabs informationsavdelning.
Tongångarna är i huvudsak positiva från Trollhättan efter GM:s besked om en tidsfrist på en månad för Saab.

- Det känns väldigt bra att man ser att vi har potential. Det ligger i allas intresse att hitta en ny ägare, säger Gunilla Gustavs på Saabs informationsavdelning, till TT.

"Extremt lite tid"
GM meddelade på tisdagskvällen att Saabs verksamhet kommer att läggas ner vid årsskiftet om det då inte finns någon lösning.

- Det är extremt lite tid, men samtidigt är det bra att alla vet att det är bråttom, säger Gunilla Gustavs.

"Seriösa intressenter"
Gunilla Gustavs tolkar GM:s beslut som att det finns seriösa spekulanter.
 
- Styrelsen anser att de intressenter som finns är så seriösa att de måste undersökas, säger hon.

Avtal kan ärvas
En faktor till att affären med Koenigsegg Group gick i stöpet var att olika processer drog ut på tiden. 86 avtal har redan förhandlats färdigt - och där kan en ny köpare fortsätta.

- De kan en ny köpare ta över rakt av för att det ska gå snabbare, säger Gunilla Gustavs.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2009-12-02 16:28
Dag Börjesson (ej verifierad)

Bamburidån, uttrycket, en gång o så kom då
folket från bamburidån.Plockade ner i delar
världens då en ggr största bockkran. Elegant.
Det har även varit andra industrier i Sverige
som demonterats.
Troligen SAAB- systemet åker samma håll, där
borta finns efterfrågan.
DG

#9 • Uppdaterat: 2009-12-02 16:33
ML (ej verifierad)

Sorry Marre...du är ute och cyklar är jag rädd, men troligtvis är du bara ute efter att trigga igång tråden för inte kan du väl inte på allvar tro att detta går...

#a • Uppdaterat: 2009-12-02 21:27
SAAB vinst! (ej verifierad)

SAAB går med vinst VARJE år! Orsaken till att SAAB på papperet gått med förlust handlar om att SAAB ingår i en större koncern, GM. Enligt gällande praxis tar en koncern RÄTT att ta ut vinsten från en enhel - eller - land i form av sk. Koncernbidrag och ta ut vinsten i det intäktsställe - land - där det är förmånligast dvs där bolagsskatten är som lägst. Bolagsskatten är högre i Sverige än i tex Tyskland varför man avsiktligt redovisar en bokföringsmässigförlust i Sverige och SAAB och tar ut SAAB reella vinst i Tyskland med lägre beskattning dvs högre vinst för aktieägarna. Detta förfarande är helt lagligt och sker inom ALLA större bolag. Men detta är ngt som illa utbildade journalister har svårt att ta till sig. Så kallade Transit priser är ett annat sätt att redovisa en förlust i Sverige och vinst på ett annat ställe. Så kostar tex en SAAB motor som tillverkas i Sverige, Södertälje, ca 21 000 kr i sk Självkostnad eller direktmaterial. Denna motor säljs sedan internt inom GM för ca 13 000 kr dvs med en förlust om 8 000 kr av bokföringsskäl. På så vis redovisar SAAB en förlust om 8 000 kr per motor som sedan bokförs som en Transit kostnad i tex Tyskland för 21 000 och vips har man flyttat en intäkt dvs en koncernmässig förlust i Sverige mot dess korrekta direktmaterial kostnad i det land där bolagsskatten är lägst. På detta vis TROR svenska folket på MYTEN om att SAAB går med förlust.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.