"Det känns väldigt bra att GM ser vår potential. Men det är extremt lite tid", det säger Gunilla Gustavs på Saabs informationsavdelning.
Tongångarna är i huvudsak positiva från Trollhättan efter GM:s besked om en tidsfrist på en månad för Saab.
- Det känns väldigt bra att man ser att vi har potential. Det ligger i allas intresse att hitta en ny ägare, säger Gunilla Gustavs på Saabs informationsavdelning, till TT.
"Extremt lite tid"
GM meddelade på tisdagskvällen att Saabs verksamhet kommer att läggas ner vid årsskiftet om det då inte finns någon lösning.
- Det är extremt lite tid, men samtidigt är det bra att alla vet att det är bråttom, säger Gunilla Gustavs.
"Seriösa intressenter"
Gunilla Gustavs tolkar GM:s beslut som att det finns seriösa spekulanter.
- Styrelsen anser att de intressenter som finns är så seriösa att de måste undersökas, säger hon.
Avtal kan ärvas
En faktor till att affären med Koenigsegg Group gick i stöpet var att olika processer drog ut på tiden. 86 avtal har redan förhandlats färdigt - och där kan en ny köpare fortsätta.
- De kan en ny köpare ta över rakt av för att det ska gå snabbare, säger Gunilla Gustavs.
- Det känns väldigt bra att man ser att vi har potential. Det ligger i allas intresse att hitta en ny ägare, säger Gunilla Gustavs på Saabs informationsavdelning, till TT.
"Extremt lite tid"
GM meddelade på tisdagskvällen att Saabs verksamhet kommer att läggas ner vid årsskiftet om det då inte finns någon lösning.
- Det är extremt lite tid, men samtidigt är det bra att alla vet att det är bråttom, säger Gunilla Gustavs.
"Seriösa intressenter"
Gunilla Gustavs tolkar GM:s beslut som att det finns seriösa spekulanter.
- Styrelsen anser att de intressenter som finns är så seriösa att de måste undersökas, säger hon.
Avtal kan ärvas
En faktor till att affären med Koenigsegg Group gick i stöpet var att olika processer drog ut på tiden. 86 avtal har redan förhandlats färdigt - och där kan en ny köpare fortsätta.
- De kan en ny köpare ta över rakt av för att det ska gå snabbare, säger Gunilla Gustavs.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
saab reser sig på tio,, tyvärr alla saab hatare,, det är sånt som stärker självkänslan, när alla andra goar sig åt elände å motgångar, så får vi kraft av hopp å jävlaranamma,, det kanske finns flera bilbyggare i sverige, som kanske borde titta i kristallkulan,, marre
"Extremt lite tid"
Kom igen nu SAAB ju kortare tid oavsett positivt eller negativt resultat gagnar ju bara alla parter, kanske främst alla löntagare som tvingas ställa in vissa betalningar..
Jag efterlyser ett löntagarägt SAAB med Tomas
Eneroth i spetsen Han vet ju hur affären skall skötas, om inte ta hjälp av Lars Ohly o co.
Du har faktiskt en poäng där, Rolle.
Ypperligt tillfälle för facken att bidra. Att göra något konkret för en gångs skull.
Jag efterlyser ett löntagarägt SAAB med kungen som VD !
Löntagarfonder hade vart kanon.Men ni kanske minns vilket ramaskri det blev ..Pengarna i en sån fond hade för längesedan kunna utnyttjats för att hjälpa saab att ligga i den tekniska täten o istället för att hamna i denna kris....Men högerfolket blev urskraja att pengarna går in i företaget istället för i deras fickor bonusmiljarder hemska tanke.....
Utveckling av nya bilmodeller kostar pengar. De flesta bilfabrikat har idag upp till 10 olika bilmodeller. Samma var förhållandet för 20 år sedan. Då saknade Saab pengar och redan ett par förlustår bakom sig. Den enda möjligheten för Saab var att bli uppköpt, och den vägen få dela utvecklingskostnader. Tyvärr tillät inte Saab att GM powertrain fick löpa linan helt ut. Utvecklingn vid powertrain gällde ju bara inte motorer, utan även karosserier. Vauxhall antog erbjudandet fullt ut, men inte Saab. Saab ville ha kvar sin särställning. I dag ser vi resultatet. Vauxhall har ju därefter lönat sig, vilket Saab inte gjort.
Saabs ingenjörer har ju via powertrain kommit med innovationer som idag finns i ett flertal bilfabrikat. Tyvärr syns det inte att utvecklingen av nya Opelmodeller och i viss mån andra GM fabrikat, har anor från Saab. Vissa påstår att GM och Saab ligger långt efter andra, men det är fel. Man glömmer då bort att ex. Corsa, och övriga modeller från Opel ligger väl i paritet med andra märken vad gäller teknik, bränsleförbrukning/avgasrening etc.
Inte heller där får namnet Saab plats, eftersom tekniken som Saab bidragit till, finns i andra bilmärken.
Nya modeller ett måste, om Saab ska överleva, men några utvecklingspengar till det finns inte idag. De lån som är aktuella löser inte detta problem, utan det måste till vinstgivande försäljning. Kanske legotillverkning av andra bilfabrikat, likt nuvarande Cadillac?
Bamburidån, uttrycket, en gång o så kom då
folket från bamburidån.Plockade ner i delar
världens då en ggr största bockkran. Elegant.
Det har även varit andra industrier i Sverige
som demonterats.
Troligen SAAB- systemet åker samma håll, där
borta finns efterfrågan.
DG
Sorry Marre...du är ute och cyklar är jag rädd, men troligtvis är du bara ute efter att trigga igång tråden för inte kan du väl inte på allvar tro att detta går...
SAAB går med vinst VARJE år! Orsaken till att SAAB på papperet gått med förlust handlar om att SAAB ingår i en större koncern, GM. Enligt gällande praxis tar en koncern RÄTT att ta ut vinsten från en enhel - eller - land i form av sk. Koncernbidrag och ta ut vinsten i det intäktsställe - land - där det är förmånligast dvs där bolagsskatten är som lägst. Bolagsskatten är högre i Sverige än i tex Tyskland varför man avsiktligt redovisar en bokföringsmässigförlust i Sverige och SAAB och tar ut SAAB reella vinst i Tyskland med lägre beskattning dvs högre vinst för aktieägarna. Detta förfarande är helt lagligt och sker inom ALLA större bolag. Men detta är ngt som illa utbildade journalister har svårt att ta till sig. Så kallade Transit priser är ett annat sätt att redovisa en förlust i Sverige och vinst på ett annat ställe. Så kostar tex en SAAB motor som tillverkas i Sverige, Södertälje, ca 21 000 kr i sk Självkostnad eller direktmaterial. Denna motor säljs sedan internt inom GM för ca 13 000 kr dvs med en förlust om 8 000 kr av bokföringsskäl. På så vis redovisar SAAB en förlust om 8 000 kr per motor som sedan bokförs som en Transit kostnad i tex Tyskland för 21 000 och vips har man flyttat en intäkt dvs en koncernmässig förlust i Sverige mot dess korrekta direktmaterial kostnad i det land där bolagsskatten är lägst. På detta vis TROR svenska folket på MYTEN om att SAAB går med förlust.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.