På onsdagen lämnade Guy Lofalk och Saab en gemensam ansökan till Vänersborgs tingsrätt om att byta rekonstruktör. Lars-Henrik Andersson från advokatbyrån Lindahl föreslås ta över.
I ansökan skriver Guy Lofalk att Saab och kinesiska Youngman arbetat fram en ny finansiell plan sedan Lofalk den 7 december ansökte om att avbryta rekonstruktionen.
”Jag har inte haft möjlighet att bedöma den nya finansieringslösningen i dess helhet. Min bedömning är dock att den nya strukturen som överenskommits mellan bolagen (Saab Automobile med dotterbolag, reds anm) och Youngman är sådan att den förtjänar att en ny rekonstruktör förordnas i mitt ställe.”
Enligt Guy Lofalk behövs ”fräscha ögon” för att göra en bedömning av den nya strukturen.
På måndag, 13:00, ska Vänersborgs tingsrätt ta ställning i frågan. Domstolen ska också besluta om rekonstruktionen kan fortsätta. Rachel Pang, vd för Youngman, kommer att närvara.
Diskutera: Finns det fortfarande hopp för Saab?
Relaterade dokument
Det börjar ryka från motorhuven under färd. Då ska man akta sig för de giftiga brandgaserna.
– Viktigast är att stanna och ta sig bort från bilen innan man gör någonting annat, med tanke på alla farliga brandgaser, säger Göran Valentin, ansvarig för trafikolycksutbildningen på MSB Revinge.
Vissa av gaserna tas upp via huden och är livshotande redan vid små doser.
Att elden snabbt ska sprida sig från motorrummet till kupén är dock inte troligt.
– Tester har visat att det tar upp till 20 minuter innan branden tar sig igenom torpedväggen, säger Göran Valentin.
Strypa bränsletillförseln kan man göra genom att stänga av motorn och tändningen men vänta tills bilen står stilla, risken är att man låser rattlåset och tappar styr- och bromsservo.
Väl ute ur bilen kan man försöka släcka branden.
– Risken är att man exponerar sig för brandgaserna men vet man vad man gör kan man ta sig fram med vinden i ryggen och trycka in en handbrandsläckare någonstans i fronten, tömma alltihop och sedan gå därifrån. Då har man förmodligen köpt lite tid innan räddningstjänsten kan komma fram och släcka. Låt däremot motorhuven vara stängd, annars syresätter man branden och får ett snabbare förlopp, säger Göran Valentin som rekommenderar att ha en tvåkilos pulversläckare i bilen.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Då samarbetet mellan Guy och Saab tydligen inte fungerat alls, så är det bäst för båda parter om de skiljs åt och en ny kommer istället. Guy har helt enkelt gjort bort sig.
Frågan: Finns det fortfarande hopp för SAAB?
Ja - men mycket litet.
För:
-Youngman behöver SAAB.
Emot:
-det går åt MYCKET pengar bara att få igång SAAB och övertyga marknaden om att det är värt att köpa bilarna.
-GM kan vägra - oavsett vad Muller och avtalet säger
-NDRC kan stoppa Youngman
-finansiären - den lokala provinsregeringen? - kan vägra
Javisst finns det gott hopp för SAAB!
Det tar ju aldrig slut........... Nu hoppar den nye rekonstruktören Lars-Henrik Andersson av.
Jag undrar just varför. Eller, hellre sagt, jag anar varför.
Re: nya rekonstruktören hoppar av.
Enda rimliga förklaringen - eftersom han först sagt ja - är att han - efter att träffat Muller och fått se Planen - inte tror på Muller och/ eller Planen.
Kan det vara så, att ändringarna i dessa sk. planer är för små för att GM ska godkänna dem. Det senaste bidraget täcker ju endast skatteskulder, Det som ev. blir över hamnar i Mullers fickor? Övriga i styrelsen har ju avgått?
Och varför kommer pengarna i sista minuten? Sista minuten har för Saabarbetarna varit sista slanten. Sen löneutbetalning är snarare kutym än undantag. Dessutom ett sk bolag som inte ser till att minska personalstyrkan under rådande förhållanden, gör ju inte saken bätre.
Gunnar
GM har 100 miljarder skäl att INTE acceptera att kineser styr SAAB.
GM tillverkade förra året 2.2 miljoner bilar i Kina - tillsammans med olika kinesiska partners.
Det ger in vinst om - minst - SEK 100 miljarder för GM - lika stor för partners.
GM kommer att göra ALLT för att inte riskera dessa vinster. Observera att dessa samarbeten sker med myndigheternas välsignelse.
Jag kan bara se 3 skäl till att Lars-Henrik Andersson hoppar av:
1. Personliga skäl (sjukdom, etc)
2. Han har upptäckt jäv (någon kollega jobbar för någon UL, men då borde han ha kommunicerat detta)
3. Han har läst plan L (som Tjalle indikerar)
Jag sätter en spänn på punkt 3.
Tjalle, det är inte GM som bestämmer här.
I Kina fungerar inte marknaden som i den största delen av den övriga världen, det vet du mycket väl.
Om de kinesiska myndigheterna bestämmer att Youngman ska få köpa Saab kan inte GM göra ett skit.
De har bara att acceptera och kasta in handduken.
Det betyder naturligtvis inte att de går lottlösa genom den affären, men glöm att de kan påverka något här, även om de skulle försöka, det fungerar inte så i en centralstyrd regim.
Men naturligtvis kommer de att fortsätta att bråka, det hör till spelet.
saabnisse
Det är Partiet och Mammon som styr Kina.
Lokal provinsregering kan stötta Youngman - centralregeringen stöder de mest inflytelserika - det är GM:s samarbetspartners - inte en lokal busstillverkare från Hangzhou.
Hangzhou har c:a 5 miljoner invånare - bara SAIC, som ägs av staden Shanghai - representerar 22 miljoner invånare.
Youngman tillverkar c:a 50.000 bilar i år - GM tillverkar i KIna i år mer än 2.2 miljoner bilar tillsammans med kinesiska partners - Staten får sin beskärda del av den kakan.
Mao GM bestämmer inte - men dom har ganska bra ställning.
Varför skulle NDRC/ Partiet favorisera Youngman framför GM:s samarbetspartners?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.