Volvokoncernens prestandamärke Polestar ska börja leverera sin första helt eldrivna bil till köparna inom kort. I samband med det bjöd Polestar in till provkörning och våra första intryck av Polestar 2 kan du läsa här.
”Polestar har lyckats göra en körglad och praktisk elbil i premiumklassen som kommer att göra livet surt för många konkurrenter. Sett till vad man får för pengarna är priset nästan överkomligt”, skrev vår utsände Tommy Wahlström.
Även flera utländska tidningar och bilsajter har nu fått provköra Polestar 2 på hemmaplan. En av dem är brittiska Autocar som beskriver designen som något nytt i bilvärlden och lite ”kantigt robotaktig”. Kvalitetskänslan i ”veganinteriören” får också pluspoäng.
”Kupén är inte överdrivet rymlig men fyra vuxna av medellängd kommer bekvämt få plats”, skriver Autocar, som även berömmer infotainmentsystemet som utvecklats tillsammans med Google. Fjädringen beskrivs dock som ”överraskande hård”, och det är ett tema som återkommer i flera andra provkörningar.
Läs också: Så bra är nya Polestar 2 – här är första provkörningen
”Tröttsam fjädring”
Konkurrenten Auto Express kallar Polestar 2 för ”den första riktiga utmanaren till Tesla Model 3, och en bra sådan”.
”Den är snyggare med en mer traditionell och bättre byggd interiör och kommer locka alla som helt enkelt inte vill ha en Tesla. Men den är inte riktigt lika snabb och går inte riktigt lika långt som en något billigare Model 3, samtidigt som den hårda fjädringen kan bli lite tröttsam”, skriver tidningen, och avslutar:
”Om du kan leva med det är dock Polestar 2 ännu ett bra skäl att överväga att gå över till en helt eldriven bil.”
Top Gear håller liv i hyllningskören och kallar detta ”en av de mest kompletta elbilarna du kan köpa med superb byggkvalitet och som är bra att köra”. Den har även låg ljudnivå från elmotorn och bara ett lågt vinande från backspeglarna på engelsk asfalt.
Kritik riktas dock mot att bromspedalen har lite för mjuk känsla, att accelerationen inte är riktigt är på Teslanivå och – återigen – att prestandapaketets fjädring, som kan justeras manuellt, är för hård.
”Det är ett bisarrt beslut: manuellt justerbara dämpare är ett enormt nördigt försäljningsargument, men hur många Polestarägare kommer egentligen spendera sina söndagar beväpnade med skruvmejslar för att justera dämparna?”, frågar sig tidningen.
Läs också: ”Polestars besked om snabbladdning är en besvikelse”
Fysiska knappar
En annan tidning, What Car, nämner att Polestar inte har tillgång till något eget laddnätverk som Tesla. Istället får Polestarägarna tillgång till en så kallad laddtagg från Plugsurfing som samlar ihop flera olika laddnätverk. Men det blir ingen särskild rabatt för Polestarägarna.
Däremot delar What Car ut pluspoäng för utrymmet fram, men i baksätet kunde utrymmet vara bättre. Bagageutrymmet nås dock med en halvkombibacklucka till skillnad från Tesla Model 3 som bara har en liten sedanlucka.
What Car gillar också att exempelvis speglarna kan justeras med vanliga, fysiska knappar och inte bara med en pekskärm som i Model 3.
I Norge berömmer sajten Motor.no möjligheten till dragkrok och den förhållandevis höga dragvikten på 1 500 kilo. Även bagageutrymmet får beröm.
”Det verkar större än sina 405 liter, mycket på grund av ett långt och lättlastat golv. Men höjden är begränsad. Skidluckan i baksätesryggen är däremot ett klart plus som många elbilar saknar”, skriver sajten, som beskriver köregenskaperna som ”formidabla” men kritiserar hur mycket det dundrar från 20-tumshjulen på norsk asfalt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.