Nästa artikel
”Så smidigt som möjligt”
Nyheter

”Så smidigt som möjligt”

Publicerad 8 december 2015 (uppdaterad 9 december 2015)
Svenska Volkswagen berättar om kommande åtgärderna för dieselbilarna i filmklipp.
I en film på Volkswagens specialsajt www.vwdieselinfo.se berättar Volkswagen Groups svenska vd Claes Jerveland om den kommande åtgärdskampanjen och hur läget är ur ett svenskt perspektiv.

– Tillsammans med våra verkstäder ska vi givetvis göra allt vi kan för att göra det här så smidigt som möjligt för våra kunder. Det går utmärkt att göra de här uppdateringarna vid samma tillfälle som ordinarie service eller annat besök på våra verkstäder. Vi kan erbjuda lånebil eller något annat som passar kunden.

Han berättar också om koncernens strategi att öka takten på elhybrider och hur man dragit lärdom av skandalen.

– Vi kommer säkert och med rätta att vara ett av världens mest granskade företag nästa år. Vi inleder nu vår viktigaste resa: Att återta kundens förtroende.

På torsdag ska Volkswagens ledning hålla presskonferens i Wolfsburg klockan 11.00. De kommer då att berätta det senaste i utsläppsfrågan ”samt även fokusera på koncernens framtidsplaner och strukturförändring”, står det i pressmeddelandet.

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Mycket bra agerat av tyskarna, de har tagit lärdom av japanerna och gör en offentlig avbön i samband med en kundorienterad återkallelse för VW-ägarnas bästa.
Får de sen bilen tvättad i samband med servicen så är förtroendet för märket helt återställt... ;-)

Inget behov av harakiri här inte...

#2 • Uppdaterat: 2015-12-08 18:51
Vidstige

Hehe, han pratar om transparens, nåt som jag sagt i många år saknats hos VW/Audi men blivit hatad för att jag sagt. Vad var det jag sa! Där fick man upprättelse även om dom flesta VW-entusiaster här ändå fortsätter förneka problem och skjuter budbärarna. Men hur det än är så har nu bevisbördan vänts mot VW, vilket ju man talar om också i videon. Detta går alltså inte att förneka, det är fakta. Äntligen har den heligaste av alla kor blivit slaktad i bilvärlden. Det tror jag alla vinner på!

#3 • Uppdaterat: 2015-12-08 19:22
ENTJ1

Världskrigen är glömda och snart även dieselskandalen.
VW reser sig ur askan likt fågel Fenix!
En Passat vill ju alla gärna ha på sin uppfart.
Att tex gå från en japs till en VW är lite som att gå från en knallert till en moto-gp hoj,rätt så korrekt liknelse faktiskt.
Runt knallerten är det många som tittar och fnissar med,ungefär som folk fnissar åt Toyota/Lexus grillhysteri.

#4 • Uppdaterat: 2015-12-08 20:48
ENTJ1

brut 33,det var inte snällt sagt.
;-)

#5 • Uppdaterat: 2015-12-08 20:56
Audi A5 SB

Vidstige, du har inte blivit hatad för ditt tjat om transparens i vart och vart annat inlägg. Folk blir bara trötta på ett evigt upprepande, detta vare sig det gäller diffbromsar, kamkedjor, HSD-drivlinor och annat.

Det är väl bra då att VAG vill bli mer transparenta, vad det nu skulle innebära för en konsument. Jag har då svårt att mäta någon skillnad i transparensen mellan VAG och valfritt annat bilmärke. Alla från VAG över Toyota till Tesla mörkar. Det vore därför på sin plats att du förtydligar på hur du ser en skillnad mellan de olika biltillverkarna i detta avseende - och vad andra tillverkare gör bättre i det avseendet. Vad vd:n för VW Sverige framför i videon ovan var i mina öron ett av de sämre framträdanden jag sett i en sådan video, speciellt m.a.p. retoriken.

#6 • Uppdaterat: 2015-12-08 21:04
Pajosv

VW kommer att reda ut det här och kommer antagligen fortsätta att vara topp tre när det gäller världens största bilkoncern.
Men... Den nya VW-chefen hämtades i "grannhuset", dvs Matthias Müller från Porsche. Ytterligare en tysk man runt 60-årsåldern.

När General Motors var illa ute häromåret så rekryterades en 51-årig kvinna till högsta posten på GM. Och det har väl knappt aldrig gått så bra för GM som det gör just nu.

Det verkar gå bra för Volvo just nu och S90 var tydligen klar före XC90 men lanserades senare. Projektledaren för S90 var en kvinna...

Risken för VW med tyska 60 plus-gubbar i ledande ställningar är att det nästan fortsätter som vanligt...

#7 • Uppdaterat: 2015-12-08 21:51
Pi

Pajosv gör en intressant analys och även jag blev förvånad när man tog den nya chefen "in house". En extern rekrytering hade nog varit klart mera förtroendeingivande i det läge VW befinner sig i.

#8 • Uppdaterat: 2015-12-08 22:02
Vidstige

Pi, jo VW behöver nog mer av genusglasögon, hbtq, feminism, miljörörelse och mångfald! ;)

#9 • Uppdaterat: 2015-12-09 08:04
ENTJ1

[Redigerad: Hoppa ur sandlådan nu!//Deeds]

#a • Uppdaterat: 2015-12-08 23:18
Pajosv

Vidstige, nu vet jag inte om du var ironisk, men det aldrig fel att "tänka nytt". Jag inbillar mig att kvinnor är mer prestigelösa. Fordonsbranschen har varit rätt mansdominerad, åtminstone förr och åtminstone på den tekniska sidan. Kvinnor har ibland sysslat med bilen interiör och Volvo hade för några år sedan en kvinna som sysslade med dörrklangen. "Men släpp för Guds skull inte lös fruntimrena på motorkonstruktionen" tycks ibland vissa ha tänkt.

Det finns ju absolut inget som säger att en kvinna inte kan vara en lika duktig motorkonstruktör som en man, förutom då att hon kanske inte har samma erfarenhet som en man som jobbat med motorer under flera år. Och visst är det så att kvinnor och män ibland tänker olika, ur olika perspektiv och med andra tidigare erfarenheter.

Något amerikanskt företag som jag glömt namnet på upptäckte att de hade väldigt många kunder som var lite äldre kvinnor med latinamerikansk bakgrund. Företaget var ett kommersiellt företag som ville tjäna pengar. De började att rekrytera äldre latino-kvinnor på olika poster, "på golvet" och högre upp i organisationen.

Dessa latinos hade bättre kännedom om vad kunderna egentligen ville ha.

Om man skulle ge ett uppdrag till en ung afrikansk kvinnlig ingenjör i ex. Senegal att utveckla en helt ny bilmodell, så tror jag den skulle skilja sig en hel del ifrån det uppdrag som den medelålders tyska manliga ingenjören från Stuttgart eller München fått. Han har dreglat alldeles för mycket över tyska Auto Motor und Sport.

Jag säger inte att den afrikanska kvinnas konstruktion är bättre än den tyske ingenjörens konstruktion, men den lär i alla fall vara annorlunda. Med det menar jag inte att stolarna ska vara högre så att kvinnorna lättare ser ut eller att pedalstället ska fungera ihop med högklackade skor eller att det finns läppstifthållare och sminkspegel centralt på instrumentbrädan.

Det bästa är väl en lagom blandning av erfarenhet och nytänkande.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.