Efter lite grus i maskineriet inledningsvis har nu Tesla lyckats få upp tempot i tillverkningen av sin senaste elbil, Model 3. Därmed blir den tänkta volymbilen beställningsbar även i Europa och Sverige. Här är det de som har betalat reservationsavgift för köplats som får första tjing på Model 3. Tesla meddelar att de som lägger sin beställning innan 1 januari 2019 kan beräkna med leverans under februari.
Målsättningen när Tesla inledde projekt Model 3 var att kunna erbjuda en elbil för 35.000 amerikanska dollar, vilket motsvarar runt 320.000 svenska kronor. De två versioner av bilen som nu finns tillgängliga i Europa befinner sig långt från den prislappen och det beror på att de är de mest lyxiga nivåerna som lanseras först.
Den ena heter Model 3 Long Range Dual Motor All-Wheel Drive och kostar 650.200 kronor innan statliga klimatbonusen på 60.000 kronor. Den andra versionen, Model 3 Performance, kostar från 767.200 kr innan bonusavdrag. Det här är en sportig variant, som klarar 53 mil fulladdad, enligt nya körcykeln WLTP. Performance-versionen är fyrhjulsdriven och klarar noll till hundra på 3,7 sekunder. Toppfarten har plussats på från 233 till 250 kilometer i timmen och utmärkande detaljer är vinge i kolfiber, aluminiumpedaler och röda bromsok. Model 3 Long Range Dual Motor All-Wheel Drive har enligt WLTP en räckvidd på 54,4 mil.
I alla Model 3 ingår satellitkartor och realtidsuppdateringar av trafikläget gratis under ett års tid. Standardutrustning är automatisk helljusavbländning. Vill man ha delvis självkörande funktioner, som autostyrning, adaptiv farthållare, självparkering och fjärrstyrning från mobilen kostar det 55.000 kronor extra.
För att utnyttja Teslas nät av snabbladdare, Superchargers, måste Model 3-ägarna betala per laddning. Model 3 går också att ladda i vanliga CCS-snabbladdare utanför Teslas nätverk. Model 3 har inte krocktestats av Euro NCAP än, men amerikanska krockinstitutet NHTSA satte den på prov blev resultatet bra.
Diskutera: Hur tror du att det kommer att gå försäljningsmässigt för Tesla Model 3?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
bullshit, bilar i Sverige kostar 1,2..2 ggr dyrare än i USA. Men även 320tkr är för mycket. Lycka till elbil entusiaster!
Växelkursen är det som spökar mest. En dollar på drygt 9 nästan 10 kronor ställer till det. Hade det varit mer i linje med normal växelkurs om 6-7 kronor så hade priset varit mer överkomligt. Lägg därtill tull 10% och moms 25% och förklaringen blir tydlig varför priset är högt. Fram tills nyligen var amerikanska tullen 3,5% på bilar importerade från Europa. Samtidigt som vi drämmer till med 10% plus 25%. Kanske att Trump ändå har rätt när han klagar?
Nu blev det väl ändå fel? – ’enligt gamla och ”snälla” körcykeln WLTP’
NEDC är gamla körcykeln, WLTP är den nya.
Jag letade på Long range AWD i USA, och fann att den kostar från 55 kUSD. Om man nu räknar 650 kkr / 55 kUSD * 35 kUSD för att approximativt gå från denna modell till (ev.?) kommande basmodell från 35 kUSD, så blir det 414 kkr. Det kan kanske vara en rimligt gissning för priset här på basversionen, och ligger likvärdigt med priserna för e-Niro och Kona EV.
Att toppversionerna skulle bli dyra var nog ingen överraskning. Frågan är ju vad den billigaste kommer att kosta? En performance kostar ju nästan dubbelt så mycket som basmodellen har lovats kosta i USA, tror det är från $64000 för en sådan. Grova uppskattningar finns ju på nätet redan, något i stil med 767000:-/$64000=12. 12 x $35000=420000:- för basmodellen, minus miljöbonus så blir det 360':-. Då börjar det bli överkomligt, även om de flesta nog kommer lägga på lite tillval.
Edit: ser att jag inte var först, men resultatet vart ju ung. detsamma :)
Med dessa priser har elbilen långt kvar innan den kan kallas folklig, klimatbonusen får betraktas som ännu en skattelättnad för de redan välbeställda.
Största frågetecknet är väl om det kommer att finnas en $35000-dollars modell.
Väldigt angenäm interiör utan krusiduller.
Ja frågan är om eller när $35000 dollars modellen kommer.
Angående interiören så verkar den helt ok, förutom att de gått i samma fälla som Volvo och klämt in nästan allt i skärmen. Skrämen i sig ser dessutom billig ut och något som man kom på för sent att man behövde.
De flesta köper bil efter månadskostnad idag, inte bara företagsbilar utan likväl privatpersoner. Då ser kalkylen annorlunda ut - oftast till elbilens fördel. Ofta finns ett break-even kring 2000 mil per år om än att det varierar lite.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.