Volkswagen avslöjar nu pris och räckvidd på ansiktslyfta Passat GTE. Det blir en mild prisökning jämfört med den utgående modellen.
För ett år sedan tvingades Volkswagen stoppa leveranserna av laddhybriden Passat GTE, men nu är den tillbaka. Under politikerveckan i Almedalen presenterade Volkswagen pris och preliminära räckviddssiffror för bilen med modellår 2020.
Priset för nya Passat GTE Sportkombi blir 458 500 kronor vilket innebär en liten prisökning på 4 500 kronor jämfört med den utgående modellen. Sedanmodellen kommer att gå loss på 448 500 kronor.
CO2-siffrorna enligt den nya körcykeln WLTP blir på 29-36 g/km för sedanmodellen och 32-40 g/km för sportcombin.
Räckvidden på el blir cirka fem mil enligt körcykeln WLTP och sju mil enligt den gamla körcykeln NEDC. Passat GTE kommer också att klara gränsen för att få miljöbonus även efter att WLTP-gränserna införs vid årsskiftet.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Passat?
Priset för nya Passat GTE Sportkombi blir 458 500 kronor vilket innebär en liten prisökning på 4 500 kronor jämfört med den utgående modellen. Sedanmodellen kommer att gå loss på 448 500 kronor.
CO2-siffrorna enligt den nya körcykeln WLTP blir på 29-36 g/km för sedanmodellen och 32-40 g/km för sportcombin.
Räckvidden på el blir cirka fem mil enligt körcykeln WLTP och sju mil enligt den gamla körcykeln NEDC. Passat GTE kommer också att klara gränsen för att få miljöbonus även efter att WLTP-gränserna införs vid årsskiftet.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Passat?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Passat är en trevlig bil men börjar bli överprisad.
@Stoor
Brukar vara så, om inte så hade nog inte VW såld så många av denna idag. https://www.youtube.com/watch?v=uJsh8uPO6og
Ja, där drar det iväg i pris.....
Vi har en GTE på jobbet som ska bytas snart, och det blir en ren elbil den byts mot. Blir lägre TCO.
Snart sätter väl Skoda samma hybridlina i Octavian och jag gissar att då blir det billigare...
Henrik
Jag har hört gott om GTE och även ifråga om förbrukning. Hur har det sett ut för eran tjänstebil?
Annars håller jag med, det är alldeles för dyrt. Som privatköpare antar jag att man väljer hellre en ren elbil eller en bättre premium diesel/bensin.
Kommer fortsätta vara en favorit.
Axa: Jag kan inte svara på vad han ligger på blandat med den, inte ställt den frågan. Men med hans körmönster skulle jag nog säga att han inte klarar mer än runt en tredjedel av sin körning på el. Men visst är det en bra bil i övrigt, praktisk och ser vettig ut. Inte krånglat direkt på 11.000 mil heller vad jag förstått på honom.
Men då han egentligen inte behöver kombi så blir det ren el i form av en Model 3 SR+ istället nu.
Mumma för tjänstebilisten. Mindre lyckat ekonomiskt för vanligt folk, den hat blivit allt bra dyr. Frågan är om det mesta av ökningen beror på kronan?
Har en 2017 års GTE och låg den senaste tanken på 0.19 l/mil vilket jag är nöjd med. Överväger att byta upp mig till den nya modellen om jag får ett bra bud vid inbytet. Har kört 7000 mil och haft problem med AC:n vilket blev dyrt, annars nöjd med bilen.
Skulle antagligen slippa tanka i veckorna om jag hade räckvidden som den nya modellen har.
Kommendör: Hur effektiv är den på el, vad drar den per mil i elförbrukning som du kör? Och då utöver de 0,19 l/mil, vad landar du på för driftskostnad per mil om du även räknar in elförbrukningen?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.