Även om en elbil dyrare att köpa än en bil med bensin- eller dieselmotor kan den vara billigare att äga. Det visar bland annat uträkningarna i Vi Bilägares tester, som du kan läsa här.
Men det är stora skillnader mellan hur dyrt det är att äga bilen i olika länder, och det är inte säkert att elbilen alltid blir billigare att äga i alla länder.
Företaget Leaseplan har släppt årets upplaga av undersökningen ”Car Cost Index” som jämför ägandekostnaden för en elbil i småbils- eller kompaktklassen samt mellanklassen i olika länder. I månadskostnaden ingår bränsle eller el, värdeminskning, skatt, försäkring och service baserat på 3 000 mils körning per år. Siffrorna beräknas utifrån 110 000 leasingbilar.
Att köra en vanlig bensindriven småbil eller kompaktklassbil i Sverige kostar enligt undersökningen 643 euro i månaden, och att köra en dieselbil i samma klass kostar 655 euro. En elbil kostar ungefär lika mycket, 646 euro, trots att den är mycket dyrare att köpa.
I andra länder är skillnaden dock betydligt större. I Spanien är elbilen betydligt mycket billigare än förbränningsbilen och i Italien är det tvärt om.
Sverige ligger alltså inte i topp när det gäller skillnaden mellan en elbil och en förbränningsbil. Men Sverige ligger bra till när det gäller ägandekostnaden för enbart elbilen jämfört med andra länder.
Tittar vi på större bilar i mellanklassen blir skillnaderna tydligare. Där är elbilen oftast billigast att äga i de flesta länder.
– De goda nyheterna är att kostnaden för elbilar faller och vi kan se att en stark andrahandsmarknad för elbilar nu utvecklas, säger Roland Meyer, chef för Leaseplan i Tyskland.
Den generella ägandekostnaden för en bil oavsett bränsle är lägst i Ungern med 491 euro per månad. I Schweiz är den dyrast: 926 euro per månad. Sverige ligger ungefär i mitten med 632 euro per månad.
Läs också: Volkswagens elbil billigare än dieselbil i ny jämförelse
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.